JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Satsar 300 miljoner på svensk pumplaser
Den svenska uppstickaren Comlase i Stockholm är i full färd med att utveckla en ny så kallad pumplaser. Företaget planerar också investeringar för flera hundra miljoner kronor i en fabrik för tillverkningen av lasrarna.
Fabriken ska enligt planerna ligga i Stockholm och komma igång nästa år. Företaget hoppas nå miljardförsäljning på marknaden för stadsnät med sina lasrar. Detta erfar Elektroniktidningen från källor som är väl insatta i företagets planer.

I spetsen för det nya företaget står Carsten Lindström, med ett förflutet på bland annat svenska Mikrovågsinstitutet och Geotronics, och Peter Blixt, expert på fiberoptiska förstärkare, som nu slutar på Ericsson Microelectronics och börjar på Comlase.

Företaget är idag mycket hemlighetsfullt och har inte offentligt redovisat sin verksamhet. Företaget drivs nu med privat finansiering och står inför investeringar på uppskattningsvis 300 till 400 miljoner kronor innan de nya massproducerade pumplasrarna kan ge stora intäkter.

Comlase planerar gå ut senare i vår och redovisa sina planer. Det är det officiella svar som Elektroniktidningen fått från företaget. Men med den omfattande verksamhet som företaget redan har är det svårt att hålla planerna hemliga. Företaget har idag cirka tio anställda.

Företaget är det första i Sverige som utvecklar egna pumplasrar. Lasrarna används i fiberoptiska förstärkare och företaget utvecklar en pumplaser avsedd för 980 nanometer. Den vanligaste typen av pumplaser. Det som är speciellt med den svenska lasern är att den kan arbeta utan kylning och därför blir billigare att bygga in i det fiberoptiska nätet.

En pumplaser är en mycket liten laser och mellan fyra och åtta sådana ingår normalt i de förstärkare (Erbium Doped Fiber Amplifiers) som idag dominerar i de fiberoptiska näten. I takt med den snabba utbyggnaden av de fiberoptiska näten växer behovet av förstärkare och därmed även pumplasrar. Världsmarknaden för pumplasrar, 980 nanometer, var värd cirka tre miljarder kronor 1999 och den beräknas växa till drygt 27 miljarder kronor 2004, enligt marknadsanalysföretaget CIBC World Markets.

Väntar genombrott

Comlase hoppas, enligt uppgifter till Elektroniktidningen, ta 10 till
20 procent av denna marknad 2005-2006, om allt går i lås.

De närmaste åren väntas dessutom stora teknikförändringar. Ett bredare genombrott väntas för okylda pumplasrar som beräknas kosta under 10 000 kronor per enhet, vilket är betydligt billigare än dagens kylda pumplasrar. Dessa nya okylda pumplasrar kan användas i förstärkare avsedda för stadsnät och lokala nät. Denna marknad beräknas bli mycket stor, uppemot dubbelt så stor som marknaden i de fiberoptiska långdistansnäten, räknat i pengar. I stadsnäten har man samtidigt inte så höga prestandakrav som i långdistansnäten. Idag är det de fiberoptiska långdistansnäten som är huvudmarknaden för pumplasrar.

Comlase utvecklar just en pumplaser som inte behöver kylas. Och företagets pumplaserkrets uppges förbruka mindre energi och vara effektivare.

Ny process

Comlase har en ny produktionsprocess som innebär att företaget räknar med att få ut högre effekt från sin pumplaser än de kommersiella produkter som finns tillgängliga idag, säger en branschexpert till Elektroniktidningen.

Det är uppenbart att företaget menar att man har en teknisk lösning som skall klara att konkurrera med de två amerikanska komponentleverantörerna JDS Uniphase och SDL som också lär utveckla nya okylda pumplasrar. JDS Uniphase och SDL har idag cirka 90 procent av världsmarknaden för pumplasrar avsedda för 980 nanometer.

En viktig kontrollpunkt för Comlase blir också att verifiera att företagets nya produkt verkligen är tillräckligt stabil. Kunder som Ericsson Microelectronics ställer hårda stabilitetskrav innan de är beredda att köpa lasrar från en ny leverantör till sina fiberoptiska förstärkare.


Göte Andersson
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)