JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. EU planerar för stor telematiksatsning
Enligt vad Elektroniktidningen erfar planerar EU att ge startsignal för storskaligt införande av telematiktjänster inklusive en rad viktiga trafiksäkerhetstjänster i Europa. Målet är att införa harmoniserade telematiktjänster i medlemsländerna samt de länder som är knutna till EU genom samarbetsavtal, det vill säga över 25 länder.
För Europas telekomindustri kan detta bli en viktig stimulans eftersom GSM- och 3G-näten kommer att nyttjas för de nya telematiktjänsterna. Meningen är att en bilist skall kunna få tillgång till en viss uppsättning trafiksäkerhetstjänster i alla länder och att samma teknik nyttjas överallt.

EU Kommissionen planerar att lägga fram sitt förslag för EU:s Ministerråd och Europaparlamentet under juni månad. En så kallad Communication publiceras då. Därefter följer en politisk beslutsprocess vilket innebär att besluten sannolikt träder i kraft 18 månader senare.

EU Kommissionen har ännu inte publicerat sitt förslag men Elektroniktidningen har fått informationen av källor som har insyn i den nu pågående diskussionen.

Kommissionens förslag bygger vidare på rapporten eSafety som publicerades i november 2002. eSafety redovisar 28 rekommendationer för hur Europa skall införa trafiksäkerhetstjänster och telematiktjänster.

Enligt Kommissionen är de nya trafiksäkerhetstjänsterna av central betydelse för att minska trafikolyckorna inom EU, som dödar 40 000 personer per år och skadar 1,7 miljoner personer. Den totala kostnaden uppgår till 160 miljarder euro per år, enligt Kommissionen som har satt upp målet att trafikolyckorna skall halveras till 2010.
EU Kommissionen, bilindustrin och telekomindustrin har tillsammans utarbetat rapporten. Det är ytterst förslag från eSafety som skall presenteras för Ministerrådet och Europaparlamentet.

EU:s nya regelverk kommer enligt planerna att innehålla tydliga förslag om hur de nya trafiksäkerhetstjänsterna skall införas och vilken roll som olika aktörer skall ha.

På många punkter behövs ingen lagstiftning utan det handlar om att myndigheter och marknadens aktörer frivilligt genomför de förslag som Kommissionen och industrins organisationer framlagt.

På ett begränsat antal punkter behövs dock verklig reglering. Enligt den information Elektroniktidningen har gäller det bland annat för användning av tekniken Drive By Wire, som innebär att föraren inte längre styr med mekanisk teknik utan styrningen sker via nätverk.

Frekvenstilldelning för fordonsradar i 24 GHz-bandet för radiotekniken UWB (Ultravide Band) samt någon form av riktlinjer för gränssnittet mellan människa och maskin (Human-Machine Interaction).
De 28 rekommendationerna från eSafety innehåller förslag om intelligenta fordon och intelligenta vägar. Det handlar bland annat om vilka tjänster fordon kan förses med, digitala vägkartor, trafiksäkerhetssystem, larmsamtalstjänster, standardiserade trafikmeddelanden, införande av Europastandard för fordonsradar.

www.ertico.com

Göte Andersson
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)