JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
lördag 21 september 2019 VECKA 38
På jätteproduktionsmässan Productronica lanserar Mydata i morgon den kanske viktigaste produkten i företagets historia – jetdispensern My500.Med en helt ny teknik för applicering av lodpasta ska den ersätta screentryckarna i produktionslinor jorden runt. Maskinen ökar precisionen och flexibiliteten hos kunderna – det kan göra Mydata till ett miljardföretag.
Image
Mydata i Bromma har gjort maskiner som sätter komponenter på kretskort i över 20 år. Nu ska företaget därtill göra något helt annat – en ickescreentryckare. Den nya maskinen My500 kallas ”jet dispenser” och kan närmast beskrivas som en bläckstråleskrivare där bläcket är ersatt av lodpasta.

– Våra kunder säger att 60‒70 procent av felen i processen kommer från screentryckningen.
Vi såg en möjlighet att göra något åt det, säger Mårten Lundberg, vd på Mydata.

I nästa andetag förklarar han att med My500 får kunderna inte bara högre noggrannhet
och mer flexibilitet, utan också bättre ekonomi och arbetsmiljö.

– Och den är perfekt för kunder som vill blanda blyfri och blyad produktion, lägger
han till.

En stor del av hemligheten sitter i munstycket som sprutar ut en emulsion av lod
och flussmedel. Det är tillräckligt snabbt för att mata en eller två komponentmonteringsmaskiner
med lodpastaförsedda mönsterkort.

Byter patron på ett ögonblick

Baktill på munstycket sitter en patron med lodpasta. Den finns både blyad och blyfri
och det går på ett ögonblick att byta patron. Eftersom det då inte finns någon lodpasta
kvar i maskinen så minimeras risken för att blyfria kort ska kontamineras med blyrester.

– Screentryckningen är en flaskhals för många kunder.Med My500 går det snabbare
att ställa om den produktionen, det blir lika lätt att göra ett enda kort som en längre
serie, förklarar Mårten Lundberg.

– Och stencilerna, som är både kladdiga och kostsamma, försvinner.
Jet dispensern är företagets största enskilda utvecklingsprojekt sedan starten
1984.

I sju år har utvecklingen pågått. Under tiden har Mydata genomlevt både IT-bubblan
och baksmällan efteråt. År 2000 närapå dubblerade man omsättningen. Året därpå
rasade den med 40 procent, och bolaget sade upp var fjärde anställd.

– Alla i branschen drabbades av en kraftig omsättningsnedgång. Men Mydata var aldrig
finansiellt illa ute. Även när det var som mörkast var vi obelånade. Vi har en urstark
balansräkning och vi har konsekvent satsat på FoU, ibland på bekostnad av vinsten.

Nu ska frukterna av FoU-satsningarna skördas. My500 är inte bara en maskin, det
är ett helt nytt affärsområde som ska ta bolaget från en position som nischleverantör
– som kan ersättas av konkurrenter – till en mer oersättlig systemleverantör.

Vill inte kvantifiera förväntningarna

Mårten Lundberg vill inte kvantifiera sina förväntningar. Under IT-yrans dagar hörde
han förvisso till de mer återhållsamma, men berättade dock att omsättningen då
närmade sig en miljard kronor. Något liknande vill han inte säga nu. Men helt klart
är att förra årets försäljning på totalt 560 miljoner kronor ska få en kick uppåt av den
nya produkten.

– Marknaden för screentryckare ligger mellan 2500 och 5000 maskiner per år, beroende
på konjunktur och annat. Vi kommer förstås inte att ersätta hela den marknaden,
men vi räknar med att den delmarknad vi riktar oss på kommer att vara tillräckligt
stor för att ge oss fullt upp att göra, säger han.

My500 har trots allt vissa begränsningar. Det går till exempel inte att göra större kort
än 508 ✕ 508 mm. För kunder som gör billiga produkter i stora serier är det inte heller
lönt att konkurrera med screentryckning.

– Vi riktar oss i första hand till samma typ av kunder som med våra monteringsmaskiner.
Affärsidén för Mydata har inte ändrats. Vi vill sälja till den industri som gör högförädlad, icke konsumentorienterad elektronik i kortare serier.

Visad för hundra kunder

I två år har fyra företag agerat betatestare för maskinen, och haft synpunkter på allt
från användargränssnitt till prestanda. Därtill har Mydata visat upp den för ett hundratal
kunder. Ibland demonstrerat den på plats hos kunderna, med deras egna kort. Mårten Lundberg berättar att de flesta kunder sedan IT-kraschens dagar blivit alltmer angelägna om att lära känna sina leverantörer i detalj – de vill veta mer om framtidsplaner och hur mycket som satsas på produktutveckling. Att då ha haft My500 i bakfickan har förstås varit ett trumfkort.

– Gensvaret har varit väldigt, väldigt bra, konstaterar han.

Mydata har genom åren installerat nära 3000 monteringsmaskiner hos 1800 kunder. Hos dessa 1800 är det förstås naturligt att börja kundbearbetningen.

– Men vi vänder oss även till företag som ännu inte är våra kunder. Och de är ju faktiskt
ännu fler, konstaterar han leende.

Någon paketförsäljning, där man får rabatt vid köp av både jetdispenser och monteringsmaskin,
är inte aktuellt. Däremot kan serviceavtalen bli billigare när två maskiner kommer från samma leverantör.

– Vi har utbildat våra servicetekniker i ett års tid. Tanken är att båda maskinerna
ska kunna servas av samma människor.

Utvecklingen av monteringsmaskinerna har på intet sätt stått stilla under tiden man tagit fram jetdispensern. På 1990-talet hade bolaget något av en småtillverkarstämpel på sig – man sålde förvisso internationellt men maskinernas kapacitet och prestanda var måttliga. Numera tävlar Mydata framgångsrikt mot betydligt större internationella jättar, som Siemens och Fuji. Bland de viktigare nyheterna märks komponentmatarsystemet Agilis som sedan 2001 introducerats i en rad varianter för olika typer av komponenter.

– Vi har sålt 130 000 Agilismatare, säger Mårten Lundberg.

Alla ska få svar inom 24 timmar

Outsourcingtrenden i elektronikindustrin har bland annat fört med sig att Mydata
numera har kunder i ganska exotiska länder, som Tunisien, Sydafrika och Ukraina.
Det ställer höga krav på organisationen.

– Det handlar inte bara om god vilja, utan lika mycket om bra rutiner, bra dokumentation och bra support. Vi har som mål att alla som ringer ska få svar inom 24 timmar, oavsett var i världen man befinner sig. Och vi har investerat i datastöd och annat som krävs för att nå dit, säger Mårten
Lundberg med viss stolthet i rösten.

– Kan man inte skapa förtroende för att information, service och reservdelar fungerar – då kan man inte göra affärer.

Själv har Mydata också blivit ett outsourcande företag. Man har alltid byggt sina maskiner i moduler, och de flesta delarna har tillverkats i Sverige. Sedan en tid tillbaka återfinns dock allt fler av Mydatas underleverantörer i utlandet.

– Ramverken görs i Tjeckien. Det blir lika bra, och avsevärt mycket billigare, exemplifierar Mårten Lundberg.

Miljardomsättning hägrar

Utvecklingen av My500 har utgjort en försvarlig del av Mydatas FoU-omkostnader. Nu när maskinen är ute på marknaden konstaterar Mårten Lundberg att FoU-investeringarna inte kommer att minska i
absoluta tal, men däremot hoppas han förstås på att omsättningen ska öka, så FoU-andelen blir mindre.

– Från 20 procent när det var som mest, till 10‒12 procent i framtiden.

Med tanke på att FoU-kontot har legat mellan 80 och 90 miljoner kronor de senaste åren så innebär det en omsättning kring sisådär 800 miljoner kronor. Och då är miljardbolaget som Mårten Lundberg pratade om under IT-bubblans tid faktiskt inom räckhåll. Även om han inte vill avge någon sådan prognos själv.

MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)