JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise

LTE lyfter Bluetest

I fjol fick Göteborgsbaserade Bluetest äntligen utdelning för sitt uthålliga nötande. Omsättningen mer än fördubblades till närmare 20 miljoner och den snabba tillväxten ser ut att fortsätta även i år. Men det har tagit tio år att övertyga världen om att företagets modväxlade kammare är bättre än de klassiska ekofria rummen när man ska karakterisera små antenner till mobiltelefoner och datamodem.
KJELL OLOVSSON

Befattning:
vd på Bluetest.
Född: 1968.
Bor: Ale, utanför Göteborg.
Familj: fru, en dotter och en son.
Karriär: Ericsson, FFV Test Systems, Willtek (10 år
i Tyskland, bland annat som Asienchef, affärs­utvecklingschef, etc).
Bluetest grundades år 2000 av professor Per-Simon Kildal för att kommersialisera forskning från Chalmers. Bolaget började med tester av antenner och moduler för Bluetooth, därav namnet. Men huvudspåret idag är telefoner och donglar – datamodem– för mobiltelefonstandarder som 3G och LTE.

– De första fem, sex åren var verksamheten mer forskningsinriktad, det handlade om att bevisa att tekniken fungerade. Nu verkar det ha lossnat och vi får hoppas att det håller i sig, säger Kjell Olovsson.

Han är nytillträdd vd på Bluetest men känner företaget väl eftersom han arbetat som ansvarig för försäljning och affärsutveckling sedan hösten 2009.

Den senaste tidens berg- och dalbana på världens börser gör att han är försiktig med att sia om framtiden även om 2011 börjat bra med dubblerad orderingång jämfört med förra året.

– Vår utrustning är såpass mycket billigare än alternativen att vi ligger bra till om man ska investera i något nytt.

Kommer i platta paket
Priset är såklart ett viktigt försäljningsargument. Medan en kammare från Blue­test som klarar 600 MHz till 6 GHz kostar mellan 1,3 och lite drygt 2,0 miljoner kronor betingar ett ekofritt rum betydligt mer. Dessutom tar det större plats än Bluetests modväxlade kammare som är av samma storleksordning som två garderober och kan levereras i form av platta ”Ikeapaket”. Därmed kommer den in i nästan vilken lokal som helst utan att man behöver bygga om.

– Vi har en kinesisk kund som placerat systemet i sitt labb. De hade ett ekofritt rum men det låg 300 meter bort. Nu kan de snabbt testa sina konstruktioner och sedan gå tillbaka till bänken för att göra justeringar, säger Kjell Olovsson.

En större modell med utökat frekvensområde ned till 400 MHz kommer inom kort. Den finns redan i labbet och ska bara verifieras innan den kan börja säljas.

Vare sig man köper Bluetests kammare eller bygger ett ekofritt rum tillkommer kostnaden för instrument som basstationssimulator, kanalemulator och nätverksanalysator.

Mäter snabbt
Men inköpskostnaden och storleken är bara två parametrar som talar till Bluetests fördel. Kanske ändå viktigare är att mätningarna går betydligt fortare. Det handlar om så mycket som en faktor tio. För ett flerantennsystem (Mimo) betyder det att mätningarna går från 40 minuter till fyra minuter. Haken är att man mäter på ett helt annat sätt för att få ut parametrar som total utstrålad effekt (TRP) total isotrop känslighet (TIS) och total throughput (TPUT), den datatakt som användaren upplever.

– Det har funnits en misstro på marknaden eftersom man använt ekofria rum sedan tidernas begynnelse. Varför skulle man göra på något annat sätt? Men pratar du Mimo, HSPA och LTE är folk egentligen bara intresserade av throughput, och hur den påverkas av olika signalscenarion.

Ett träget arbete med att besöka potentiella kunder, ställa ut på mässor och publicera papper på olika konferenser har gett effekt. I vissa fall har bolaget dessutom gått så långt att man satt upp system hos potentiella kunder för att de ska kunna göra egna tester.

– I de fallen vi gjort det har vi fått affärer. Särskilt kineser kan vara lite oroliga, de vill se om det fungerar innan de köper, säger Kjell Olovsson.

Klarar Mimo utan problem
Det normala är annars att kunderna skickar över en antenn eller mobil som de redan mätt upp för att låta Bluetest mäta på den med sin metod. Sedan jämförs mätvärdena och enligt Kjell Olofsson brukar det inte skilja mer än cirka 0,3 dB till 0,5 dB.

– Och då kan man fundera på vilket värde som är mest rätt?

För system med flera antenner, Mimo, vilket används både i wlan och LTE blir det ändå svårare att göra jämförelser, och dessutom ökar fördelarna för Bluetest. Kammaren har tre mätantenner som standard och genom att koppla in två antenner åt gången går det enkelt att mäta på Mimosystem som är 2 5 1 eller 2 5 2. För större system, som 4 5 4, behövs man stoppa in fler antenner men det är tämligen rättframt.

– Vi klarar upp till 8 5 8 utan problem. Men än så länge är det faktiskt inte någon kund som pratar om 4 5 4, alla försöker fortfarande få ordning på 2 5 2.

Kanalemulator breddar testmiljön
Här kan det dock vara lämpligt att påpeka att testresultaten inte visar vad som händer om man kör bil eller åker tåg. Resultaten motsvarar inte högre hastighet än om man promenerar med telefonen.

– Vi tror inte det är nödvändigt om man vill veta hur bra en apparat är, utan det är mer för den som jobbar med utveckling av till exempel basbandet och vill gå ner och titta på detaljer.

Vill man ändå ta hänsyn till hastigheten får man addera en kanalemulator och där samarbetar Bluetest med amerikansk-brittiska Spirent.

– Den japanska operatören DoCoMo har gjort väldigt många tester i väldigt många miljöer. De säger att vår kammare påminner mest om vad de får i verkligheten.

Slutsatsen är att om en mobil (eller dongel) fungerar i Bluetest kammare så fungerar den i verkligheten.

– Jämför du mobiler i verklig miljö och i vår kammare så får du samma ranking på dem, säger Kjell Olovsson.

Allt handlar dock inte om mobiler. En annan stor produkt är datamodem till bärbara datorer.

– Det vi sett som ingen kanske tänkt på är att hur bra de är beror till stor del på hur bra dator du har. Känsligheten kan skilja 10–12 dB beroende på dator, i extremfallen så mycket som 16–17 dB.

Mycket mer än mobiler
Det här gör att att standardorganisationerna funderar på att ta fram en dummydator, på samma sätt som det finns standardiserade huvuden och standardiserade händer som används för att kontrollera hur dessa påverkar mobilernas funktion.

Den som vill eliminera datorns inverkan kan ansluta datamodemet direkt till det USB-uttag som finns i testkammarens bord.

Bluetest har runt 50 kunder idag, bland annat 14 av världens största mobiltillverkare. Dessutom finns system hos både operatörer och antenntillverkare. Fokus har som sagt legat på mobiltelefoni men egentligen är den potentiella marknaden betydligt bredare.

– Att vi satsade på mobilmarknaden beror på att både min företrädare och jag kommer därifrån, säger Kjell Olovsson.

I princip alla som utvecklar produkter för trådlös kommunikation skulle kunna ha nytta av mätkammaren. Det gäller allt från tillverkare av spelkonsoler till fjärravlästa energimätare och trådlöst uppkopplade hushållsapparater som använder mobilmodem, wifi, Bluetooth eller någon annan trådlös kommunikationslänk.

– Vi pratar regelbundet med riskkapitalister. Kanske tar vi in mer kapital för att kunna adressera fler marknader.

Finns i hela världen
Företaget har tagit in externa investerare vid två tillfällen, 2009 och 2010. Både kapitaltillskotten har medfört att man kunnat anställa fler personer och öka säljinsatserna. Idag finns det 14 anställda i Göteborg där man även gör slutmonteringen av produkterna. Målet är att anställa ytterligare fem personer i år.

I somras skaffade bolaget sig också en anställd i Kina som ska stötta de lokala distributörerna. Företaget har distributörer på alla stora marknader, senast var det Indien som kom med på kartan. I Sverige och i vissa Europeiska länder sker dock försäljningen i egen regi.
MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)