JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
fredag 21 juni 2019 VECKA 25
ImageSvenska företag har idag större möjligheter än någonsin att exportera och verka internationellt. Men ska de möjligheterna tas vara på så krävs att företagen förmår ta vara på dem som "sticker ut" och anstränger sig mer än idag för att stödja skolor och högskolor för att locka ungdomar till näringslivet. Det skriver Karl Erik Olofsson, nyvald ordförande i SER.
Inget har som IT och telekom gjort världen så internationell – så gemensam. Dvs. knutit ihop människor, företag och organisationer oberoende av nationella gränser, språk, etnicitet och religion.

Alla är vi nu del av en större värld – flera är nu i kontakt med fler än någonsin förr.

Och samtidigt är vi del av en mindre värld – avståndet krymper till ”de andra” – ”världsbyn” är nära!

Så våra möjligheter till utveckling har exploderat:
– i affärer
– forskning och teknisk utveckling
– personlig utveckling – kunna välja boende/liv och sysselsättning

Svenskt kunnande och svenska erfarenheter av att bygga ett framstående IT- och telekomsamhälle, med bas i elektronik-, kraft- och verkstadsindustri ger oss stora möjligheter att verka mer internationellt. Vi kan i mycket högre grad än idag exportera vårt kunnande och avancerade tekniska lösningar, även om vi traditionellt ansett oss duktiga på detta. Det gäller även arbetssätt och organisation samt samhällsfunktioner inom flera sektorer, där ju IT och telekom spelar en allt större roll.

Marknaden är oerhört bred. Från högteknologi i amerikanska och europeiska företag och forskningsinstitut, till begynnande industrier och produktutveckling i de framväxande ekonomierna (”emerging markets”) i östra Europa och Asien. För att inte nämna det stora antalet utvecklingsländer i Afrika, Asien och Latinamerika som ropar efter utbildning och utveckling inom infrastruktur och IT- telekomsektorn. Och som genom införande av fungerande informationsteknologi kan få ett lyft också när det gäller social, ekonomisk och politisk utveckling.

För stora som små företag, men särskilt för mindre företag och enskilda människor, finns hela tiden nya möjligheter att delta i denna ”exportoffensiv”. Det gäller bara att våga ta steget, undersöka och definiera sin egen ”nisch” och agera.

För våra större företag gäller det att se sig som motorer och katalysatorer på hemmaplan för denna utveckling:
– ta vara på dem som ”sticker ut”, uppfinnarjockar som har idéer som de brinner för
– säkra kompetensen och drivkrafterna i landet för fortsatt världsledande utveckling inom IT och telekom genom att stödja även små underleverantörer
– stödja skolor och högskolor att locka unga människor till detta roliga och intressanta verksamhetsfält.

Att investera några småslantar (relativt andra investeringar) i utökat samarbete med skolorna på alla nivåer säkrar framtida kompetens att fortsatt vara ledande inom IT- och telekomutveckling.
MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)