JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Ted Johansson: Att mäta kvalitet i utbildning

Ted Johansson: Att mäta kvalitet i utbildning

Vad är kvalitet? De gamla grekerna skilde inte på begreppen kvalitet och sanning, det är en modern företeelse. I kultboken ”Zen och konsten att sköta en motorcykel” (1974) undersöker författaren Robert M Pirzig begreppet kvalitet och drar slutsatsen att det inte kan definieras – författarens alter ego förlorar t.o.m. förståndet i sin grubblerier! Det är en svår uppgift att definiera och mäta kvalitet, inte minst i något så komplext som ett utbildningssystem.
Trots detta genomför Universitetskanslersämbetet UKÄ regelbundet kvalitetsutvärderingar och nu har turen kommit till de sextiotal utbildningarna i Teknisk fysik och Elektroteknik.

Utvärderingen utgår från de examensarbeten som numera skrivs i alla längre utbildningar. De kompletteras med lärosätenas egen bild av måluppfyllelser samt intervjuer med lärare och elever. Vad man mäter är hur tidigare studenter uppfyllt examensmålen. Aspekter som hur mycket pengar eller lärarresurser man fogar över, hur nöjda studenterna är med utbildningen eller vilken anställningsbarhet en viss utbildning leder till tas dock inte med.

Hur bra denna utvärderingsmetod är ledde till stora diskussioner när den infördes för ett par år sedan och fick dåvarande universitetskanslern att lämna sitt jobb i protest. Men fokuseringen på resultatet är bra tycker jag, inte på resurser eller hur nöjda studenterna har varit med sin utbildning, ett sätt att mäta kvalitet som nyligen har framförts av SACO. När det gäller kriteriet anställningsbarhet så mäter det nog snarast läget på arbetsmarknaden efter examen. Anställningsbarhet innefattar också betydligt mer än vad den akademiska utbildningen ger.

Jag har som en av två arbetslivsrepresentanter, nominerade via SER, deltagit i detta arbete och fått fördomar om utbildning både bekräftade men också motbevisade!

”Stora lärosäten har överlag hög kvalitet, speciellt på lite högre utbildningsnivåer.” Tradition, kontinuitet och volym är bra även för tekniska utbildningar, men det finns även uppenbara undantag.

”Vi har för många utbildningsplatser.” Som utomstående betraktare tycker jag nog det är så. Många lärosäten har svårt att fylla sin utbildningar och den (mycket) stora andelen utländska studenter på vissa utbildningar vittnar om lågt intresse för teknisk utbildning i Sverige. Men detta är mer en politiskt fråga, med många aspekter.

”Vi har utbildning på för många platser.” Visst framkom det exempel där undervisning drivs på en underkritisk nivå och borde läggas ned eller flyttas. Men också ett flertal goda exempel på motsatsen på ett par mindre högskolor med mer yrkesinriktade utbildningar! Med entusiastiska utbildningsföreträdare, bra resultat och nöjda studenter. Med god lokal förankring i näringslivet (praktikplatser, exjobb, jobb) och säkert en stor nytta för bygden.

Gå in på kvalitet.hsv.se/resultatsok och titta på resultaten för ditt eget lärosäte och utbildning!

”Den som inte kan mäta sina resultat,
vet inget” (A. Einstein).

Ted Johansson

Svenska Elektro- och Dataingenjörers Riksförening, SER
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)