Skriv ut
Per Henricsson:

Volvo satsar 100 procent på el

För busstillverkaren Volvo finns det bara en väg framåt, det är elbussar. Precis som Ericsson en gång i tiden satsade alla resurser på LTE och ingenting på Wimax, lägger Volvo krutet på el- och hybridbussar. Gas och etanol var två stickspår.
Logiken är enkel, utvecklings­resurserna är begränsade och då gäller det att satsa dem på rätt häst.

Att Ericsson så helhjärtat trodde på LTE har blivit en jackpott för företaget. Om Volvo träffar lika rätt med el- och hybridbussar återstår att se. När det gäller fordon kan politiska beslut skicka utvecklingen i oväntade riktningar.

Minns bara det svenska kravet på att alla mackar måste byggas ut med etanol. Många små stationer slogs ut men det är inte ofta jag ser någon tanka etanol. Att regeringen inte ­vågade driva igenom samma krav för fordonsgas har gjort att drivmedlet aldrig slagit igenom i Sverige även om det också kan anses miljövänligt.

När det gäller laddinfrastruktur har staten legat lågt. Det har varit elbolag, kommuner, bostadsbolag och andra aktörer som byggt det tusental laddstolpar som finns runt om i landet. Vem som ska stå för en storskalig utbyggnad och vad elen ska kosta är en fråga som måste få ett svar innan elbilar blir vanliga.

Situationen för bussar är en helt annan. I varje fall om man pratar stadsbussar. De kör samma sträcka dag efter dag och om bara allt flyter på vet man exakt hur lång tid de tillbringar på ändhållplatserna och i depån.

Det här är perfekt för el- och hybridbussar som kan snabbladdas vid ändhållplatserna för att sedan köra med elmotorn hela eller delar av sträckan. Om vi utgår från att elen produceras på förnybart sätt är det mycket miljövänligt och dessutom betydligt tystare.

Men priset då, hör jag dig invända.
Det är sant att laddstationerna är dyra och dessutom är det inte omöjligt att elnätet måste förstärkas för att klara belastningen. Dessutom låser man fast ändstationerna vilket minskar flexibiliteten.

Även bussarna kommer åtmin­stone inledningsvis att vara dyrare. Hur mycket de kostar vill Volvo inte avslöja men företaget hävdar att man måste se helheten. Räknar man in även bränsleförbrukningen och service kan en el- eller hybridbuss bli billigare om man ser till totalkostnaden under ett antal år än att köra en konventionell dieselbuss.

Så för Volvo finns bara en väg framåt när det gäller stadsbussar, elektrifiering. Vi får hoppas att de får lika rätt som när Ericsson satsade på LTE.