JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
Per Henricsson:

Dags för en ingenjörsed!

Vad tänkte ingenjörerna på Volkswagen när de löste ett problem genom att fuska? Var de vana från tv-spelsvärlden att ta genvägar, var de helt enkelt lata eller hotade ledningen med avsked?
Det har gått en dryg månad sedan Volkswagenskandalen briserade men fortfarande vet vi ingenting om vem som kom på idén eller vem som gjorde det smutsiga jobbet.

Visst, högste chefen Martin Winterkorn lämnade omgående företaget och enligt nyhetsbyrån Reuters har tre utvecklingschefer på Volkswagen, Audi och Porsche suspenderats. Minst 30 personer ska ha känt till fusket men men än så länge har det varit locket på, det är tveksamt om vi någonsin får veta hur resonemanget gick eller vem som fattade det ödesdigra beslutet.

Kanske var det så enkelt som att utvecklingsteamet gick bet på uppgiften att ta fram en motor som hade låga utsläpp, var kul att köra och dessutom bränslesnål?

Fast i så fall, hur ser företagskulturen ut som väljer att inte säga stopp utan låter bilen smutsa ned miljön? Kanske trodde den eller de som fattade beslutat att problemen skulle gå att lösa till första servicetillfället när programvaran uppdateras med en ny version?

Mjukvara är den perfekta platsen för ett brott. Inga röda lampor blinkar när den laddas ned och ­kunderna kommer aldrig att upptäcka något. Inte ens myndigheterna upptäckte felet, det var en fristående miljöorganisation i kombination med ett universitet. Fast egentligen hittade de aldrig felet i koden, de såg bara konsekvenserna av den.

Däremot är jag säker på att det finns ett antal nyfikna runt om i världen som tankat ned programkoden för att ta reda på hur bilen kunde skilja på en teststation och verklig körning. Vilka sensorsignaler används och vilket mönster letar den efter? Vilka styralgoritmer är det som ändras, vilka andra parametrar förutom NOx-utsläppen påverkas? Har de som gjorde ”fixen” sopat igen spåren efter sig eller kan man hitta något i kommentarerna?

Hur ingenjörerna på Volkswagen än resonerade så har de inte bara skadat företagets varumärke, fusket spiller över på alla ingenjörer som annars har en image av att göra samhället bättre genom att utveckla ny teknik.

Kanske är det dags att införa en ed liknande den som läkare i många länder svär i samband med att de får sin examen. De lovar bland annat att inte använda sina färdigheter i strid med yrkesetiken, inte ens under hot.
MER LÄSNING:
 
magasinet

236
elektronik­konsulter

Registrera ditt företag nu!
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)