Skriv ut
Per Henricsson:
Fordon tar över efter telekom
Den 13 februari sammanträdde Nationella innovationsrådet, Stefan Lövens försök att med näringslivets hjälp utveckla Sverige som innovationsnation och stärka konkurrenskraften. I rådet ingår fyra ministrar och tio representanter för näringslivet. 

Intressant att notera är att Ericssons tidigare vd Hans Vestberg nu ersätts med Martin Lundstedt, lastbils- och busstillverkaren Volvos koncernchef, medan Göteborgs universitets rektor Pam Fredman ersätts med KTH:s dito, Sigbritt Karlsson. 


Därmed är styrkeförhållandet mellan Stockholm och Göteborg oförändrat, åtminstone på papperet. Samtidigt sänder förändringen en signal om att fordonsbranschen har seglat upp som en viktigare innovationsmotor i Sverige än telekom.

Medan Ericsson för varje år som gått minskar antalet anställda i Sverige så växer fordonsindustrin. Särskilt Volvos personbilar går just nu på överväxel både vad gäller försäljning och teknik där bland annat Uber och Autoliv tagit rygg på Göteborgsföretaget. Bägge har under förra året startat gemensamma bolag med Volvo Cars kring teknik för autonoma bilar. 

Artikeln är tidigare publicerad i magasinet Elektroniktidningen.
Prenumerera kostnadsfritt!

När Intel stängde i Lund i höstas tog Volvo Cars över utvecklarna, företaget vill addera 400 ingenjörer i närtid. Även i fabriken behövs det mer personal. 2015 behövdes ytterligare 1500 när företaget gick över till treskift. I höstas var behovet 300 till 500 personer och fram till sommaren ska det bli ytterligare ungefär 700 utöver de ungefär 6 200 som redan jobbar där.

Volvo Cars tror på ett nytt rekordår i år, faktiskt går det så bra att spekulationerna om en börsnotering blir allt mer frekvent.

Även om lastbilar och bussar inte får samma uppmärksamhet som Drive me – biltillverkaren Volvos experiment med självkörande bilar på allmän väg – så finns det starka incitament för fordonståg av lastbilar och långtgående automatisering. Tekniken är i mångt och mycket densamma, avancerade kamera- och radarsystem som hela tiden skannar av omgivningen och lämnar underlag till beslutssystem. Dessutom är bussdelen av Volvo en pionjär vad gäller hybrid- och batteridrift. I dagarna såldes den 3 000:e bussen med batterier.

Att Stefan Löfven nu tar in koncernchefen för Volvo AB visar tydligt att fordon tagit över från telekom som ledande innovationsmotor i Sverige.