JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
torsdag 19 september 2019 VECKA 38

Nyheter

Med en vikt på 58 ton och ett batteri på 4,5 ton ska eDumper bli världen största elektriska fordon. Genom att återvinna bromseffekten i utförsbacken från det schweiziska stenbrottet ska fordonet aldrig behöva laddas med el från nätet.

Nordcad och Gateline är bägge återförsäljare av EDA-jätten Cadence kretskortsvektyg. Det danska företaget köper nu sin svenska kollega.

Batterier är inte en framkomlig väg att elektrifiera Kinas fordonsflotta. Landet har gjort en helomvändning och istället valt att införa subventioner på fordon som elektrifierats med vätgas och bränsleceller. Detta enligt den  svenska bränslecellstillverkaren Powercell, som rider på vågen.

Den japanska riskkapitalfonden Softbank – som bland annat äger processorföretaget Arm – investerar ytterligare 10 miljoner dollar i svenska Exeger som utvecklar tunna och tryckta Grätzelsolceller.

Ett batteri på 36,8 kWh, enväxlad elektrisk drivlina och förstärkt kaross – så erbjuder sig Volkswagen att uppgradera din VW Type 1 till framtiden. Räckvidden blir 20 mil – mer än väl för raggarrundan, enligt Volkswagen.

Påkörd, överhettad eller smygöppnad? Tjugo elskåp i Lund kan snart rapportera sin aktuella status. Det är startskottet för en digitalisering av stadens elnät, där alla noder ska tala Bluetooth Mesh. 

Tyska Bosch väljer kinesiska CATL som leverantör av batterier till sitt 48-voltssystem för mildybrider. CATL är en av de stora litiumbatterileverantörerna. Samarbetet sägs vara långsiktigt och strategiskt – CATL ska utveckla battericeller med hög prestanda.

En elväg för lastbilar mellan Helsingborg och Stockholm plus laddplatser för tung trafik. Det är två förslag till regeringen som Volvo och Scania för fram i en gemensam debattartikel.

Genom att dynamiskt justera tilldelningen av spektrum går det att låta de nya 5G-mobilerna använda samma frekvensband som dagens LTE-mobiler. Ericsson har demonstrerat tekniken tillsammans med Qualcomm.

För 700 miljoner euro bygger Tyskland ett battericentrum i Münster. Det ska utveckla nya batterier som lämpar sig för masstillverkning. Centrumet ska stå klart år 2022. 

Vad gör man när den egenutvecklade hårdvarulösningen tappar mark till datacenter med generell hårdvara? Svenska Edgewares svar stavas Streampilot, en mjukvara baserad på den kunskap företaget byggt upp under 15 år som hårdvaruleverantör.

Världens minsta accelerometer är vad forskare på KTH tagit fram. Den är byggd i grafen, vilket enligt forskarna bäddat för den minimala storleken. I framtiden kan tekniken komma att användas i allt från mobiler till övervakningssystem för hjärt- och kärlsjukdomar samt kroppsnära teknik.

De tio största tillverkarna av kontaktdon omsatte 36 miljarder dollar i fjol vilket motsvarade 59,8 procent av marknaden. Det är en något mindre andel än året innan, då den var 60,6 procent, rapporterar analyshuset Bishop & Associates.

Gotland kan bygga ytterligare 166 GWh förnybar el utan att stressa sin fastlandskabel om bilflottan blir elektrisk och laddas smart. Med vehicle-to-grid-laddning blir marginalerna ännu bättre. Det visar ett examensarbete på Lunds universitet.

Under de sju första månaderna i år investerade taiwanesiska komponenttillverkare 86,6 procent mindre i Kina än under samma period i fjol. Precis som det förutspåtts tycks handelskriget mellan USA och Kina leda till att Kina drabbas av minskade investeringar. 

Idag öppnar svenska Rotakorn Electronics ett kontor i mexikanska Matamoros nära gränsen till USA. Härifrån ska företaget täcka Mexiko och till viss del även södra delarna av USA, främst Texas.

 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)