Skriv ut
Nu ska Volvo Cars bygga en simulator för hård- och mjukvara i bilens elektroniksystem. Projektet, som kallas Mozart, är ett av fem nya projekt i Trollhättepaketets program för Fordons-IT och telematik.
För 16 miljoner kronor ska Volvo Cars tillsammans med olika teknikkonsulter bygga en simulator för hård och mjukvara i bilelektronik. Mozart, som projektet kallas, får hälften av stödet från offentliga medel.

- Det här stödet varar i tre år men det är en framtidssatsning för oss, av ett naturligt hjälpmedel i vår utvecklingsprocess, säger Urban Kristiansson, forskningsledare på Volvo Cars till Elektroniktidningen.

Redan idag består bilens elsystem av upp till 60 datorer och hundratals sensorer och ställdon som samverkar över olika nätverk.

Men fordonselektroniken blir allt mer komplex och då behövs verktyg för att tidigt kunna testa hur nya idéer kommer att fungera, innan de är helt färdiga. Biltillverkarna vill helt enkelt kunna simulera förlopp som regleras elsystemet, och verifiera olika koncept och lösningar.

Ett exempel som anges är att kunna simulera verkan av en sensor som identifierar objekt och via nätverket i bilen hjälper till att reglera bilens fart, en bilradar helt enkelt. Det finns dock inga kända kopplingar till den bilradar som utvecklades av Celsius Tech och Autoliv på 90-talet.

- Det är inget jag känner till, säger Urban Kristiansson.

Slutmålet för Mozart-projektet är att utveckla en simulator ihop med drivline- och chassi-system som är i nivå med världens bästa. Det ska man göra ihop med teknikkonsulter.

Totalt har Vinnova denna gång fördelat 20 miljoner kronor inom ramen för det så kallade Trollhättepaketet. Näringslivet skjuter till lika mycket.
Förstudien till Mozartprojektet, det så kallade Wien-projektet, hade slutdatum sista november och fick också sina anslag nu. fanns delprojektet Salieri som gick ut på att bygga en delvis en publik simulator ihop med Lindholmen Science Park och AB Volvo.


Enligt Vilgot Claesson, handläggare på Vinnova, har denna publika del dock placerats i vänteläge, sedan AB Volvo dragit sig ur.


- Vinnova har deklarerat att vi hoppas att man återupptar det arbetet, säger han.


Inom Oalde, ett av de två projekten från Volvo Technology som beviljats stöd i denna omgång, ska man i alla fall fokusera på en öppen demoplattform. Och det för att kunna testa och utveckla tjänster inom logistiken och säkerheten för lastbilstransporter. Det görs i samarbete med Ericsson Microwave och Lindholmen Science Park.


- Det kan till exempel handla om RFID-lösningar för att identifiera last, och elektroniken, telematiken kring det. Och det ska vara en öppen plattform där också andra kan testa nya tjänster, säger Vilgot Claesson på Vinnova.


FordonsIT- och telematikprogrammet, V-ICT har en budget på 125 miljoner offentliga kronor och lika mycket i motprestation från näringslivet. Hittills har man gjort av med 33 offentliga miljoner och industrin har gått in med 46 (Saab har ett projekt de själva finansierar till 75 procent). I nästa vecka tas beslut för ytterligare tre ansökningar.