JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
måndag 19 augusti 2019 VECKA 34
Elektronik och programvara kan ge säkrare, effektivare och mer miljövänliga bilar. En UML-baserad arkitektur för sådana system är målet för EU-projektet Atesst, lett från Sverige av Volvo Technology.
”Advancing Traffic Efficiency and Safety Through Software Technology”, på EU-vis förkortat till Atesst, är det kompletta namnet på ett tvåårigt EU-forskningsprogram som drog igång i början av januari. Målet är att ta fram en arkitektur som kan hantera den komplexitet som krävs för att öka säkerheten, tillförlitligheten, kostnaden och utvecklingseffektiviteten för bilelektroniksystem. Trots namnet ingår även hårdvaruutveckling i projektet.

Projektet ska utgå från ett språk för arkitekturbeskrivningar kallat East-ADL och revidera denna med hjälp av UML, Unified Modeling Language.

Resultatet ska bland annat bli ett Eclipsebaserat prototypverktyg och en demonstrator. Den sistnämnda ska bland annat innehålla adaptiv farthållare och möjligheten att utifrån maximera hastigheten och styra motorn.

Förutom Volvo Technology deltar även KTH från svenskt håll. Därtill deltar bland andra Daimler Chrysler, Siemens VDO Automotive och Mentor Graphics.
MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)