Skriv ut
Den 5-6 september arrangeras en konferens om ESD-problem i bilar I Karlskoga. Att evenemanget krockar med elektronikmässan Electronix i Göteborg bekymrar inte initiativtagarna.
”The 2nd Nordic ESD Conference” som äger rum i Karlskoga den 5-6 september har temat elektrostatiska urladdningar ur fordonsperspektiv. Målgruppen är konstruktörer och ingenjörer i bilindustrin, samt andra som är intresserade av ESD (electrostatic discharge).

Snudd på samtidigt, 5-7 september, arrangerar större delen av den svenska elektronikbranschen mässan Electronix 2006 på Svenska Mässan i Göteborg. Även denna kommer att i stor utsträckning vända sig till konstruktörer och ingenjörer i bilindustrin. ESD-arrangörerna tycker dock inte att det är något problem.

- Det här är en vetenskaplig konferens, med uppbackning av professor Dag Stranneby. Vi ser ingen konkurrens med det som händer i Göteborg - vi samspelar, säger Göran Andersson på Armeka som organiserar konferensen tillsammans med Elektronikcentrum Karlskoga och Örebro Universitet.

Han påpekar att intresset för bilindustrin ESD-frågor är stort även utanför den direkta bilindustrin, bland annat från SP och Räddningsverket. Det gäller i synnerhet explosionsrisken. Varje gång en bilist tankar sin bil så finns enligt Göran Andersson risk för en explosion.

- Det har hänt. Och nu när bränslena får nya blandningsförhållanden så påverkas risken, säger han.

Trots intresset vågar han inte tro på mer än en måttlig tillströmning av folk till konferensen. Den första upplagan, för två år sedan, lockade omkring 60 personer.

- Nu hoppas vi på ungefär 80 personer. Mässan i Göteborg är ju i en helt annan storleksordning. Och vill man besöka båda så går det bra, med bil tar det inte så lång tid mellan Göteborg och Karlskoga, konstaterar han.