Skriv ut
Elektronikkonstruktörer av alla slag ska lockas till mässan Electronix i Göteborg 5-7 september. Det är målet för besöksmarknadsföringen.
Konstruktörer och utvecklingsingenjörer var visserligen den största besökargruppen redan förra gången mässan ägde rum, för tre år sedan. Men mässan hoppas att denna grupp ska bli ännu större. Ett skäl är namnbytet - förra gången marknadsfördes mässan under namnet ”Komponent - Elektronikproduktion”, och nu heter den som bekant ”Electronix Scandinavia”, vilket speglar det bredare innehållet. Den som till äventyrs fått för sig att mässan bara handlar om komponenter och produktion har alltså inte hela bilden klar.

- Fast självklart vill vi även att produktions- och komponentfolk kommer till mässan, säger projektledaren Ann-Margret Avellan.

Seminarieprogrammet, med tolv sessioner uppdelade på de tre dagarna, är ett viktigt lockbete. Här finns rubriker som ”Robust elektronik”, ”Sensorsystem och tillämpningar”, ”Bredare band och vassare devicer” och ”Lättare utan bly”. Programmet är sammansatt av de fem industriforskningsorganisationerna Acreo, Imego, SP, FOI och IVF.

Det blir också en paneldebatt, denna gång med mer politiskt innehåll än vanligt. Mässan äger ju rum två veckor före riksdagsvalet. Rubriken för paneldebatten är ännu ej bestämd, men debatten kommer att handla om samspelet mellan konstruktion, produktion och tillväxt.

Därtill samorganiseras ett antal konferenser med mässan, bland dem blyfrihetsnätverket Elfnet, mönsterkortskonferensen MQS och Föreningen Sveriges Sändaramatörers årsmöte.

Som tidigare berättats kommer mässan även att arrangera ett så kallat Lean Production-spel där deltagarna får möjlighet att förkovra sig i detta tänkande. Det tar en halvdag och kostar 500 kronor. Därtill arrangeras även ”matchmaking” - en möjlighet att antingen på förhand eller under mässan hitta kontakter med samma intressen som du själv. Samt ett jobbforum där arbetssökande och arbetskraftssökande får möjlighet att hitta varandra.

Medlen för att nå konstruktörerna är de vanliga - annonsering i relevanta medier, direktreklam och Internet. Annonserna ska gå i åtta tidningar och därtill på ett antal webbplatser. Inbjudan ska skickas ut till alla tidigare mässbesökare från såväl Electronix som Elektronik/EP-mässan i Stockholm. Totalt kommer 26 000 inbjudningar att skickas ut denna väg.

Därtill ska alla mottagare av Elfakatalogen få en inbjudan, plus förstås de som utställarna bjuder in.

Hur många besökare detta resulterar i är svårt att sia om. Men ambitionen är helt klart att nå över förra siffran, som låg kring 6 600. Marknadsföringssatsningarna parade med det senaste årets stabila konjunktur torde göra att det målet är lågt satt.