JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
onsdag 23 oktober 2019 VECKA 43
Konsumenternas medvetenhet om Bluetooth fortsätter att öka. I snitt vet 73 procent vad Bluetooth är, vilket är en ökning från 60 procent för ett år sedan.
Det är intresseorganisationen Bluetooth SIG som låtit genomföra undersökningen som görs för tredje året i rad. Studien omfattade 2100 personer i åldrarna 18 till 70 år i USA, Storbritannien, Tyskland, Japan och Taiwan.

Och precis som förväntat ökar allmänhetens medvetenhet om Bluetooth. Högst är den i Europa, där 88 procent känner till den trådlösa standarden. I USA vet lite drygt hälften av de tillfrågade vad Bluetooth är. Där är istället den trådlösa datastandarden 802.11, som marknadsförs under beteckningen Wi-Fi, mer välkänd.

I dagsläget tillverkas runt 10 miljoner Bluetootheneheter per vecka. De flesta hamnar i mobiltelefoner och headset. Under fjolåret godkände organisationen 852 Bluetoothprodukter från 358 tillverkare.
Hur många som använder Bluetooth ger dock studien inget svar på.
MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)