Skriv ut
Ericssons fortsatte att öka sin försäljning under årets första kvartal. Men kostnader för Marconiförvärvet tynger resultatet, och aktieanalytiker oroas därtill av ökade FoU-kostnader. Aktien sjönk ett par procent i morgonhandeln.
Trots ökad försäljning till 39 miljarder kronor, upp från 31 miljarder motsvarande kvartal förra året, så stannade vinsten på samma nivå som i fjol, 4,6 miljarder kronor. Två orsaker pekas ut av analytiker - dels att Marconifusionen blir dyrare och tar längre tid än beräknat, dels att kostnaderna för forskning och utveckling ökat.

Produkter och tjänster från före detta Marconi stod under perioden för en försäljning kring 2,9 miljarder, vilket gav en förlust på 0,6 miljarder kronor, varav 0,4 miljarder är avskrivningar. Det stora negativa kassaflödet, minus 16 miljarder jämfört med minus 6 miljarder för motsvarande kvartal förra året, förklaras också med Marconiaffären. Utan denna hade kassaflödet varit positivt, 1,5 miljarder.

Till plussidan ska också räknas utdelning från Sony Ericsson på 1,2 miljarder kronor.

Vd Carl-Henric Svanberg pekar dock allra helst ut framgångarna för höghastighets-3G, HSPA (high speed packet access), där han konstaterar att Ericsson är klar marknadsledare med 30 installationer på gång på fyra kontinenter. Han ser också HSPA-näten som den naturliga bäraren av mobil-tv, detta till skillnad från Nokia som i sin marknadsföring aktivt pushar alternativet DVB-H.