Skriv ut
Distributören Elfa ökar sin satsning på trådlös teknik. Målet är att bli en av de ledande distributörerna på området i Sverige.
Elfa vill i ökande utsträckning komplettera sin traditionella katalogförsäljning med direktförsäljning i större volymer. På mässan Electronix i förra veckan var det premiär för satsningen på trådlös teknik.

- Vi börjar med produkter för GSM/GPRS, GPS, Bluetooth och tillbehör, säger Freddy Oblack, ansvarig för affärsenheten Wireless på Elfa.

Han har specialrekryterats för ändamålet, närmast från EG Components, där han arbetat med likartad försäljning.

- Produkterna ska självklart också finnas med i katalogen, både på papper och på webben. Men den här typen av produkter säljs kanske i några hundra exemplar via katalogen. Med direktförsäljning hoppas vi på volymer i minst tiotusentals exemplar, säger Freddy Oblack.

Andra distributörer har funnits länge i det trådlösa segmentet, såväl bredare aktörer som Acal, Rutronik, Avnet Memec och EG Components som nischdistributörer som Broadband och Satco. Men Freddy räds inte konkurrensen.

- Visst, vi är inte först på marknaden. Men Elfa har ett starkt varumärke, och satsningen har starkt stöd från företagsledningen, så jag har gott hopp om att vi kommer att lyckas, säger han.