JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Elektronikmässan i Göteborg stöps om
Svenska Mässan i Göteborg ger inte upp kampen om elektronikbranschen. Mässan Electronix i Göteborg den 10-12 mars 2009 ska bli en mötesplats för att göra affärer. Samtidigt ska det bli billigare att ställa ut och så vill mässan visa upp spännande innovationer i en "utställning i utställningen".
IM-föreningen valde i förra veckan Stockholm som bästa ort för sitt evenemang som ska gå av stapeln vartannat år på våren med början år 2010 (länk) . Det är uppenbarligen inget som Svenska Mässan i Göteborg håller med om.

– Vi har lyssnat på marknaden. Nu skapar vi en mötesplats av ett helt nytt slag, säger Annika Persson på Svenska Mässan i ett pressmeddelande.

Svenska Mässan vill förnya elektronikmässan Electronix. Det ska bli fokus på affärerna, utställarna ska få prisvärda totalerbjudanden och så vill man lyfta fram svenska innovationer.

– Hittills har en elektronikmässa sett ungefär likadan ut oavsett var den arrangerats. Så kommer det inte att bli framöver, säger Annika Persson som påpekar att mässan blivit otidsenlig.

– Framförallt har man tappat det allra viktigaste: fokus på affärerna. Det ska vi ändra på.

För att lyckas med det ska mässan bearbeta nyckelföretag och nyckelpersoner som utgör kunder till elektronikbranschen. Det gäller till exempel fordonsindustri, medicinteknik och basindustri.

– Kunderna pinpointas och bearbetas personligen. De får VIP-behandling och specialinbjudan till arrangemanget, säger Annika Persson

En annan del av förnyelsen är att utställarna redan när de bokar monter ska veta vad totalnotan slutar på. Det kan förutom monterytan även innefatta teknisk service liksom hotell, resa och kundevenemang.

En annan viktig del i förnyelsen är att öppna upp besökarnas sinnen. Redan vid entrén ska de mötas av ett applikationstorg, en utställning i utställningen, där ett antal företag ska visa upp spännande innovationer.

Dessutom vill man få besökarna att stanna längre i Göteborg genom riktade paket, inklusive resa, entré, hotell och nöjen.

– Överhuvudtaget lägger vi ner stor kraft på den sociala biten. Vårt motto är att det ska vara kul att göra affärer, säger Annika Persson.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)