Skriv ut
Telekombolaget Ericssons försök att vända det negativa kassaflödet genom att betala underleverantörerna först efter 90 dagar får hård kritik av Konkurrensverket. Enligt ett inslag i nyhetsprogrammet Rapport igår kväll vill verket se skärpta regler inom EU för hur lång tid ett bolag kan dra ut på betalningen.
Ericsson har tidigare medgett att det är behovet av en stärkt kassa som fått bolaget att förlänga betalningstiden till 90 dagar, mot för Sverige normala 30 dagar. Förändringen har fortplantat sig i underleverantörskedjan och slår hårt mot mindre företag som inte kan lämpa över bördan utan tvingas agera bank.

– Jag tror att det finns en betydande risk för att – om det här går för långt – vi får för få små företag. Det blir för jobbigt för dem att komma in i marknaden och växa till, säger generaldirektör Claes Norgren till Rapport.

Beteendet finns inte enbart inom telekomsektorn. Enligt Claes Norgren har Konkurrensverket noterat att en rad företag blivit tuffare i sina betalningsrutiner. En trend som slår hårdast mot små underleverantörer

Konkurrensverket vill därför se skärpta regler inom EU för hur lång tid företag kan dra ut på betalningen.