Skriv ut
Kontraktstillverkaren Partnertech upplever en vikande efterfrågan och resultat för fjärde kvartalet hamnar nära noll. Företaget vill därför sänka kostnaderna genom att säga upp 150 personer i Sverige, Finland och England.
– Vi har haft fokus på tillväxt och marknad, nu finns ett behov att konsolidera, dra nytta av synergier och skalfördelar. Det här är frågor som fått legat åt sidan när vi växte, säger Rune Glavare som är tillförordnad vd.

Omsättningen för börsnoterade Partnertech förväntas landa på drygt 2,6 miljarder kronor i år. Företaget tar dessutom engångskostnader på cirka 50 miljoner i fjärde kvartalet varför helårsvinsten inte blir mer än cirka 20 miljoner kronor. I fjol omsatte företaget 3,057 miljarder och gjorde en vinst på 180 miljoner kronor.

– 2006 var väldigt bra för oss, flera av våra kunder toppade med sina produkter.

Vilka kunder som dragit ned beställningarna i år vill han inte kommentera. Och han är inte orolig för att befinna sig på ett sluttande plan.

– Vi räknar med samma omsättning 2008 som för i år. Därefter ska tillväxten ta fart igen.

Företaget har som mål att växa med 10 till 15 procent per år. För att få in nya beställningar ska säljverksamheten organiseras om.

– Vi ska bli effektivare genom att sälja från produktionsbolagen och inte ha en central säljorganisation som idag.

Dessutom ska personalen minskas med 150 personer. Besparingarna får genomslag från andra kvartalet nästa år och när de är helt genomförda under fjärde kvartalet kommer det att innebära en besparing på cirka 100 miljoner kronor per år.

Idag gör Partnertech i princip alla delar i värdekedjan, från design, kretskortstillverkning, box-build, tillverkning av kablage, inkapsling, tillverkning av delsystem och systemintegration till att sköta logistik. Många av tjänsterna finns på flera orter.

– I framtiden kommer vi inte att ha hela värdekedjan på all orter. Vi vill istället skapa center i världsklass och vi ska försöka avveckla en del mindre anläggningar.

Däremot kommer man att behålla konceptet med lokala kundcenter som slussar in kunderna till lågkostnadsproduktionen i Polen och Kina.