JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Grattis Bluetooth, 10 år
Denna vecka är det 10 år sedan projektgruppen för Bluetooth bildades hos dåvarande Ericsson Mobile Communications i Lund. Jubileet firades på mässan Consumer Electronics Show i Las Vegas, med att utse de sex bästa Bluetoothprodukterna på mässan. Intressegruppen Bluetooth SIG påpekar med stolthet att hittills har drygt 1,5 miljarder Bluetoothenheter sålts i världen, och att tillväxten ökar stadigt.
Vid mitten av 1990-talet utvecklade ingenjörerna Sven Mattisson och Jaap Hartsen på Ericsson Mobile Communications något som kallades MC Link, en radio för digital kommunikation på korta avstånd. Hösten 1997 blev Intel intresserat av MC LInk, och tidigt 1998 samlades en grupp med representanter från Ericsson, Intel, IBM, Nokia och Toshiba i Lund. Till projektledare utsågs Örjan Johansson. Därmed gick startskottet för Bluetooth (länk).

Namnet kom från den danske kungen Harald Blåtand som på 900-talet enligt legenden enade många stridande grupper över hela skandinavien. Och just att ena stridande fraktioner, dock inom digital kommunikationsteknik, var huvudmålet för Bluetoothgruppens arbete. Tanken var att de fem grundarnas tyngd på marknaden parat med en effektiv kontrollapparat för kompatibiliteten skulle göra standarden universellt accepterad.

Sett i backspegeln måste man säga att strategin varit tämligen framgångsrik. Med över 1,5 miljarder sålda enheter, över 10 000 företagsmedlemmar i samarbetsorganisationen Bluetooth Special Interest Group, och en accelererande tillväxt så måste innovationen betraktas som en succé.

Vägen dit har dock varit långt från spikrak, och framstegen gick inte så fort som entusiasterna hoppats på. Det var trögt i flera år från den första produktintroduktionen år 1999, två moduler från Ericsson Components (länk). Tekniken hörde till de hypade under IT-boomen, och intresset tog således stryk då IT-bubblan sprack.

Alltjämt finns belackare som menar att mobiltelefoner är en alltför dominerande tillämpning för att tekniken ska nå bredare spridning, att datatakten är för låg, att det är för svårt att koppla upp Bluetoothenheter med varandra och att det är på tok för dyrt att få en Bluetoothprodukt godkänd av Bluetooth SIG, vilket är kravet för att få sälja den med Bluetooths logotyp.

Bluetooth SIGs svar på dessa utmaningar är utvecklingar av standarderna. Nya profiler för exempelvis stereoljud och samfunktion med NFC har kommit till. En superströmsnål variant är på gång efter ett par turer initierad av Nokia (länk). Och efter en del interna stridigheter har konsortiet nu enats om teknik för en höghastighetsversion, vars standard ska klubbas inom något halvår. Tekniken där är hämtad från Wimedia Alliances ultrabredband.

Tioårsjubileet firades med ett rejält kalas vid mässan CES, Consumer Electroncs Show i Las Vegas. Då utsågs också mässans bästa Bluetoothprodukter, där en jury valt ut fem produkter i var sin kategori plus en totalvinnare, utifrån ett femtiotal nominerade.

Totalvinnare blev Samsung, vars ultratunna multimediespelare P2 utsågs till "Bluetooth SIG Best of CES". I klassen headset vann Plantronics med en stereohörlur, och i klassen Inmatningsverktyg (Input) segrade Logiteck med ett tangentbord. Musikklassen vanns av Parrot med ett par stereohögtalare, och i klassen överföring (transfer) segrade Motorola med mobilen T815.

I klassen "vertical" tog något oväntat biltillverkaren Ford hem priset för sitt system Sync, med vars hjälp en bilförare med röstkommandon kan styra såväl mobilsamtal som underhållningen i bilen. Sync är utvecklat tillsammans med Microsoft.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)