Skriv ut
Att anordna olika typer av tävlingar är populärt bland teknikföretagen. Senast i raden att ta till detta marknadsföringsknep är Freescale.

Altera gör det, Farnell, Symbian, AMS, Cadence och många andra anordnar någon form av tävling för att skapa uppmärksamhet kring sina produkter eller tjänster.

Och nu är det Freescales tur. Tävlingen går under beteckningen Freescale Technology Forum (FTF) Design Challenge och målet är att få deltagarna att utveckla produkter som använder mindre energi, minskar miljöpåverkan för existerande produkter eller ta fram helt nya produkter som förbättrar miljön.

Av reglerna framgår det att deltagarna ska utgå från någon av de sju produkter i det egna sortimentet som Freescales valt ut. Deltagarna får dock behålla rättigheterna till sina innovationer och vinnaren kammar hem 61 000 dollar.

Tävlingen är i den första omgången inte öppen för svenskar. Vi och andra icke-amerikaner får först delta i de regionala deltävlingarna i år i Europa, Kina, Indien och Japan. Vinnarna i dessa har sedan chansen att gå till nästa års final i USA.

Mer information finns på www.freescale.com/designchallenge