Skriv ut
Distributören Elfa delar upp sin försäljning i en katalogdel och en projektdel. Med nyordningen differentieras både priser och leveranstider mer för olika kunder. Storkunder får lägre priser och bättre möjlighet till skräddarsydda leveranser.

Katalogen har alltid varit hörnstenen i Elfas försäljning, och katalogdelen av försäljningen ska inte påverkas av nyordningen, bedyrar företagets försäljningschef Jonas Almström. Katalogkunder ska alltjämt kunna få det de beställer till de priser som finns i katalogen eller webben, lika snabbt som tidigare.

Storkunder, de som framöver ska hanteras av den avdelning som får namnet Elfa Project Sales, påverkas desto mer. Elfa säger i ett pressmeddelande att behoven för dessa kundkategorier är helt olika, och indikerar att storkunder numera kan få avsevärt lägre priser eftersom de är just stora kunder, och att dessa kunder därtill är mer intresserade av att leveranserna sker på rätt datum än att de sker så fort som möjligt efter beställning. Storkunderna ska nu exempelvis kunna lägga order med avrop, som ett exempel på företagets ambition att bli en bättre logistikpartner.

- Vad gäller Elfa Project Sales kommer Elfa med förbättrade system att kunna hålla sina löften vad gäller priser och leveranstider, skriver företaget i ett pressmeddelande - en formulering som ju indikerar att detta inte alltid varit fallet tidigare.

På mässan Elektronik/EP i nästa vecka visas den nya organisationen utåt för första gången. Företagets monter är då uppdelad i de båda försäljningsorganisationerna, med katalogpersonal i gröna tröjor och projektpersonal i vinröda.

Projektdelen ska till en början fokusera på produkter inom test och mät, trådlöst, kortmonterade komponenter samt kabel och kontaktdon.
Kategori: Nyheter