JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
måndag 19 augusti 2019 VECKA 34
Mobilt internet är inte detsamma som fast nät. Med GPS och möjlighet att dela med sig av sin mobila närvaro ska användarna få en upplevelse som är mer satt i sitt sammanhang, full av socialt nätverkande. Att utvecklingen är på väg dithän råder ingen tvekan om, hävdade Nokias vd Olli-Pekka Kallasvuo idag på en presskonferens under Mobile World Congress i Barcelona.

När internet blir mobilt uppstår nya möjligheter, därom är de flesta överens. Men ska möjligheterna kunna utnyttjas måste terminalerna veta var de är, och det ska vara enkelt för användarna att dela med sig av sina upplevelser, oavsett var de befinner sig. Det var Olli-Pekka Kallasvuos budskap när han slog an en visionär ton på dagens presskonferens med Nokia.

- Det handlar om sammanhanget - the context. Vad den mobila skärmen är till för kommer att förändras. Vi vill leda den utvecklingen, och vi har bara tagit de första stegen, sa han.

Navigation och kartor är två viktiga element i förändringen. På konferensen presenterade Nokia fyra färska mobiler, samtliga med så kallad A-GPS, assisterad GPS, där information från mobilnätet används för att hjälpa satelliterna med positionsbestämningen och snabbare uppnå positionering. Därtill introducerades en ny version av Nokias kartor, Maps 2.0, som inte bara är tänkta för bilnavigering utan även för fotgängare. Med hjälp av en inbyggd kompass och en accelerometer i mobilerna visas kartan alltid åt "rätt" håll på skärmen.

- Alla som gått ut från en tunnelbanestation i en främmande stad vet att det kan vara rätt förvirrande, det kan ta en stund att förstå åt vilket håll man ska gå. Vi löser det problemet. Papperskartor kommer att bli historia, säger han.

- Vi tror mycket på GPS och förväntar oss sälja 25 miljoner GPS-mobiler under 2008, sa han.

Med Maps 2.0 går det även att få satellitbilder och hybridkartor, ungefär som i Googles kartor. Och bilder tagna med kamerorna i dessa mobiler får automatisk positionsangivelse, vad Nokia kallar "geo-tagging".

Därtill visade företaget upp en ny tjänst kallad Share on Ovi, där användare ska kunna dela med sig av bilder, filmer, ljud och annat. Givetvis med koppling till kartorna. Share on Ovi är inte specifikt kopplat till Nokiamobiler, utan ett öppet format som vem som helst kan ansluta sig till och utveckla produkter och tjänster.

- Det blir automatiskt ett sammanhang, och sammanhanget blir det som innehållet byggs upp av, filosoferade Kallasvuo.

Bland de fyra mobilerna Nokia introducerade märks kanske främst N96, ett flaggskepp tänkt som uppföljare till N95.

- Det är som en N95 med turbo. Mer minne, mer kraft, mer allt, kommenterade Niklas Savander, ansvarig för programvara och tjänster på Nokia.

N96 har, bland mycket annat, 16 Gbyte inbyggt minne med stöd för 32 Gbyte minneskort, en 2,8 tums skärm, flera hårdvaruacceleratorer och höghastighets-USB. En långfilm ska inte ta mer än två minuter att ladda in via det gränssnittet. Därtill finns inbyggd tv med DVB-H och full videoflash.

- N95 var en industriikon som vann många utmärkelser. Vi sålde 6 miljoner av den i fjol, till användare som visar vart utvecklingen är på väg.

Noterbart är också det lilla utfällbara stödet, en fiffig detalj när man vill ställa ifrån sig mobilen för att se en film eller en tv-utsändning.

Olli-Pekka Kallasvuo kommenterade också det färska köpet av norska Trolltech.

- Vi köpte dem för deras verktyg, Qt, som används för programutveckling över många plattformar. Plus för att de har många kompetenta medarbetare, som delar vår syn på öppen källkod. Visst är de duktiga på Linux också, men det är stor skillnad på att tro på öppen källkod och automatiskt tro på Linux. Öppen källkod är mycket större, sa han.
MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)