JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
måndag 26 augusti 2019 VECKA 35
Datakomföretaget Net Insights försäljning uppgick under första kvartalet i år till 64,7 miljoner kronor, det högsta i företagets historia. Vinsten blev 6,2 miljoner efter skatt. Allra bäst går det för marksänd digital-tv och mobil-tv i Asien.
Net Insights tillväxt håller i sig, och företaget ökade sin försäljning med 21 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol, till 64,7 miljoner varav 14,7 miljoner utgjordes av mjukvara och tjänster.

Övergången från analog till digital tv är den stora drivkraften för Net Insight. Enligt företaget är det såväl gamla som nya kunder, främst i USA och Asien, som bidragit till resultatet. Allra bäst går det dock i Asien, där plattformen Nimbra skördar lagrar inom mobil-tv och marksänd digital-tv.

I Europa har dock en uppbyggnad av ett stort nät i Norge snart avslutats, vilket gör att intäkterna från denna del av världen minskat. Men företaget räknar med att Europa fortsätter vara en stark marknad framöver.

Den enda siffra som oroar i kvartalsrapporten är kassaflödet, som uppgick till minus 22 miljoner kronor. I fjol var kassaflödet plus 8 miljoner. Företaget förklarar detta med en temporär ökning av kundfordringarna.
MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)