Skriv ut
Datakomföretaget Net Insights försäljning uppgick under första kvartalet i år till 64,7 miljoner kronor, det högsta i företagets historia. Vinsten blev 6,2 miljoner efter skatt. Allra bäst går det för marksänd digital-tv och mobil-tv i Asien.
Net Insights tillväxt håller i sig, och företaget ökade sin försäljning med 21 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol, till 64,7 miljoner varav 14,7 miljoner utgjordes av mjukvara och tjänster.

Övergången från analog till digital tv är den stora drivkraften för Net Insight. Enligt företaget är det såväl gamla som nya kunder, främst i USA och Asien, som bidragit till resultatet. Allra bäst går det dock i Asien, där plattformen Nimbra skördar lagrar inom mobil-tv och marksänd digital-tv.

I Europa har dock en uppbyggnad av ett stort nät i Norge snart avslutats, vilket gör att intäkterna från denna del av världen minskat. Men företaget räknar med att Europa fortsätter vara en stark marknad framöver.

Den enda siffra som oroar i kvartalsrapporten är kassaflödet, som uppgick till minus 22 miljoner kronor. I fjol var kassaflödet plus 8 miljoner. Företaget förklarar detta med en temporär ökning av kundfordringarna.