Skriv ut
Storstäder som Stockholm, Oslo, London och Rom driver på utvecklingen av den helt elektriska bilen fram till år 2012. Åtminstone är det den slutsatsen som analysfirman Frost & Sullivan drar i en färsk studie.
Den elektriska bilen, eller E-bilen som den populärt kallas, är på väg ut på de europeiska vägarna, menar analysföretaget Frost & Sullivan. År 2015 kommer mer en kvarts miljon E-bilar att rulla på Europas gator.

De allt högre priserna på fossila drivmedel är en orsak till E-bilens framfart. Men en minst lika stor anledning till att bilköparna väljer miljövänligt i större utsträckning är de vägtullar och liknande betalsystem som införts i allt fler europeiska storstäder. Elektriska bilar är ju avgiftsfria.

I en nyutkommen studie från Frost & Sullivan, ” Strategic Assessment of European Passenger Electric Vehicles Market", framkommer det därför att biltillverkarna främst kommer att koncentrera sig på storstäder som Stockholm, Oslo, London och Rom fram till år 2012.

– Storbritannien, Skandinavien, och Italien kommer tillsammans med Spanien och Frankrike att stå för 93 procent av hela europamarknaden. Men så fort biltillverkarna börjar fokusera på säkerhet och utöka sin produktportfölj kommer den geografiska distributionen att plana ut, menar Anja Heman Kumar, analytiker på Frost & Sullivan.

Att få fram effektiva litiumbatterier är en väldigt viktig ingrediens för E-bilens framfart, går att läsa i studien. Räckvidden måste öka för att E-bilen även ska bli accepterad utanför storstadsområdena. En räckvidd på 150 km är okej för storstadsbilister, men kan man öka räckvidden till 250 km kommer även bilister på landsbyggden att se E-bilen som ett rejält alternativ, hävdar Frost & Sullivan.