JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Renande elektronik letar riskkapital
Vad har ett värmeledande mönsterkort, ett lysdiodsbaserat lysrör, solceller i nanoteknik, bränsleceller till mobiltelefoner och kiselkarbidbaserade sensorer för pelletspannor gemensamt? Jo, alla behöver de kapital för att komma vidare, och alla ställde de ut igår på Cleantech Venture Day i Kista.

Det var gott om elektronikföretag som valts ut när Sting, Stockholm Innovation and Growth igår organiserade en mötesplats mellan investerare och entreprenörer i den så kallade cleantechbranschen.

Att cleantech - teknik för att förbättra miljön - är ett hett ämne råder ingen tvivel om. Årets Stockholm Cleantech Venture Day var betydligt större än i fjol, Omkring 400 personer varav ett hundratal från investerarbranschen hade samlats på Kistamässan för att lyssna på såväl privata som offentliga riskkapitalister, träffa innovatörer och nystartade företag och framför allt diskutera affärer.

Sting hade valt ut 23 bolag som fick chansen att på två minuter framföra sitt budskap och locka investerarna och andra intresserade till vidare diskussioner vid sina minimontrar under pauserna i det digra seminarieprogrammet. Flera elektronikintensiva bolag fanns bland de 23, däribland Aluwave som gör värmeledande mönsterkort särskilt avsedda för lysdioder, TD Light som utvecklat ett helt LED-baserat lysrör, nanomaterialbolaget Nanologica vars teknik kan användas för extremt effektiva solceller, MyFC som gör bränsleceller för mobiltelefoner och bärbara datorer och Sensic, vars rökgassensor beskrivs i senaste numret av Elektroniktidningen (länk).

- Vi behöver omkring 10 miljoner kronor för marknadsexpansion. Redan nästa år vill vi utöka företaget med 3-4 personer. Vi har redan flera kunder, har order värda 30-40 miljoner kronor för de närmaste 3-4 åren och har mött intresse från Philips och Osram och andra stora lysdiodsföretag, berättade Jonas Stålhandske på Aluwave.

Aluwaves substrat består av aluminium med ett lager av dielektrisk keram. Ovanpå keramen läggs kopparledningar. Poängen är att värmen leds bort från lysdioderna betydligt effektivare än med vanliga FR4-kort. På kortets baksida kan även en kylfläns monteras vid behov.

Ett typiskt substrat kostar runt femtio kronor. Korten klarar vanlig omsmältningslödning och man kan förstås montera annan elektronik på kortet också. Idag gör företaget enbart enkelsidiga kort, men såväl dubbelsidiga som flerlagerskort är inom räckhåll. Företaget, som har sina rötter i Ericssons mönsterkortsfabrik i Norrköping, har idag all sin produktion i Sverige. Nyligen skrev man ett kontrakt värt 10 miljoner kronor med en europeisk belysningsaktör, och företagets produkter sitter redan i en rad armaturer och därtill i flera polisbilar runt om i Sverige.

Ett annat företag i behov av kapital är TD Light som tagit fram en lysdiodsbaserad ersättare för lysrör. Med lysdioder i stället för konventionella gasurladdningsrör ökar livslängden till omkring 100 000 timmar, effektförbrukningen minskar och därtill slipper man kvicksilver. Och ljuskvaliteten är faktiskt bättre än för vanliga lysrör.

- Vi har ett CRI (färgåtergivningsindex) mellan 80 och 85. Vanliga lysrör ligger mellan 70 och 75. Och vi kan göra våra rör för flera ljustemperaturer, från varmvita kring 3500 K upp till kallvita med runt 7000 K, säger företagets FoU-chef Tommy Larsson.

Företaget har kommit förbi prototypstadiet och vill nu komma igång med produktionen. Tanken är att starta tillverkning i en av Ericssons gamla fabriker i Kalmar. Men för det behövs pengar.

- Vi behöver omkring 30 miljoner kronor för att komma igång med produktionen. Och marknaden är jättestor - bara i Sverige finns potential att ersätta 20 miljoner lysrör om året, säger företagets marknadsansvarige Eva Ottosson.

I fjol visade en utvärdering att 80 procent av de utvalda cleantechbolagen inledde diskussioner med investerare i anslutning till evenemanget, och att 20 procent lyckades med sina finansieringsplaner. Hur utfallet blir i år återstår förstås att se, men att årets evenemang var betydligt mer professionellt arrangerat råder ingen tvivel om.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)