JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
tisdag 25 juni 2019 VECKA 26
Bildskärmsföretaget Multiq i Malmö satsar på reklamskyltar, så kallad digital signage. Företagets vd Anders Laurin säger till nyhetsbrevet Rapidus att området ska bli företagets största inom två-tre år.
Digitala reklamskyltar, som kan styras över Internet, är ett område som Multiq redan jobbat med ett par år. I fjol köpte bolaget två aktörer på området, Bokks och Apara, och i år väntas en fjärdedel av försäljningen komma härifrån.

I en intervju med nyhetsbrevet Rapidus säger Anders Laurin, som i somras lämnade Axis för att börja som vd på Multiq, att omsättningen inom digital signage kan passera företagets omsättning inom platta bildskärmar inom två-tre år, inte minst tack vare en rejäl exportökning.

- Det är inte snack om annat än att Multiq behöver ta på sig kostymen och åka ut i stora världen, säger han till Rapidus.

Europamarknaden för dessa skyltar väntas växa med uppemot 20 procent om året, och är inte särskilt påverkad av lågkonjunkturen. Vinstmarginalerna är bättre än på vanliga skärmar, då konkurrensen är mindre och lösningarna kräver betydligt mer mjukvara.

Multiq har en historia av förlustår bakom sig, men ser i år enligt Rapidus ut att gå med ett litet överskott. Anders Laurin ger inga prognoser till nyhetsbrevet, men säger att "tillväxt med bibehållen lönsamhet är prioriterat".

 
MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)