JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Multiq satsar på digitala skyltar
Bildskärmsföretaget Multiq i Malmö satsar på reklamskyltar, så kallad digital signage. Företagets vd Anders Laurin säger till nyhetsbrevet Rapidus att området ska bli företagets största inom två-tre år.
Digitala reklamskyltar, som kan styras över Internet, är ett område som Multiq redan jobbat med ett par år. I fjol köpte bolaget två aktörer på området, Bokks och Apara, och i år väntas en fjärdedel av försäljningen komma härifrån.

I en intervju med nyhetsbrevet Rapidus säger Anders Laurin, som i somras lämnade Axis för att börja som vd på Multiq, att omsättningen inom digital signage kan passera företagets omsättning inom platta bildskärmar inom två-tre år, inte minst tack vare en rejäl exportökning.

- Det är inte snack om annat än att Multiq behöver ta på sig kostymen och åka ut i stora världen, säger han till Rapidus.

Europamarknaden för dessa skyltar väntas växa med uppemot 20 procent om året, och är inte särskilt påverkad av lågkonjunkturen. Vinstmarginalerna är bättre än på vanliga skärmar, då konkurrensen är mindre och lösningarna kräver betydligt mer mjukvara.

Multiq har en historia av förlustår bakom sig, men ser i år enligt Rapidus ut att gå med ett litet överskott. Anders Laurin ger inga prognoser till nyhetsbrevet, men säger att "tillväxt med bibehållen lönsamhet är prioriterat".

 
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)