JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
onsdag 13 november 2019 VECKA 46
En tydligare satsning på dyrare mobiltelefoner, fler smartmobiler och bibehållen forskning och utveckling. Så ska Sony Ericsson ta sig genom krisen enligt vd Dick Komiyama.
Sony Ericssons billigaste mobiler i serierna J100 och J200 syns inte i så många butiker i Sverige, men då de introducerades för två år sedan var tanken att de skulle säljas i Indien, Kina och Afrika, och där ge de volymer som företaget behövde i jakten på marknadsandelar. Men satsningen på lågpristelefoner har inte blivit någon succé. Konkurrensen är helt enkelt för hård, och marginalerna därmed för små. De billigare mobilerna är nu på väg att få en mer undanskymd position, enligt Sony Ericssons vd Dick Komiyama som intervjuats av nyhetsbyrån Reuters under konsumentelektronikmässan CES.

- Vi måste börja analysera produkter där vi genererar högre marginaler och eliminera de modeller där vi har lägre marginaler, säger han i intervjun.

Det innebär en tydlig kursändring för Sony Ericsson, som efter ett par riktigt bra år var bland de första elektronikföretag att visa kristecken med anställningsstopp i våras och en rysarkvartalsrapport i somras. Att man ändå lyckades behålla tredjeplatsen på världsmarknaden efter Nokia och Samsung berodde mer på att de andra konkurrenterna, LG och Motorola, hade ännu mer problem, något som även Komiyama erkänner.

- Men jag skulle vilja att vi blir nummer tre av egen kraft under 2011, säger han.

Kursändringen kommer efter en stor genomgång av produktstrategi och organisation, och siktet är nu inställt på de generationer som ska nå marknaden 2010. Vad de ska innehålla, hur de ska se ut och vilka funktioner de får är inget som avslöjas i intervjun. Komiyama vidhåller dock vikten av att forskning och produktutveckling får resurser på hög nivå även i en krympande marknad.

För 2009 tror han att hela mobilmarknaden backar med 5-6 procent, men att Sony Ericsson behåller sin marknadsandel kring 8 procent.
- När det kommer ett skyfall måste man söka skydd. När du hittat ett skydd kan du börja förbereda dig för bättre tider, citeras han av Reuters.
MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)