Skriv ut
Den kinesiska telekomtillverkaren Huawei brukar inte släppa ifrån sig särskilt många siffror om sin verksamhet. Men nyligen berättade företaget för nyhetsbyrån Xinhua att försäljningen ifjol gick upp med 36 procent, till 17 miljarder dollar.
Huawei är privatägt och har inga krav på sig att redovisa sin försäljning eller några andra siffror. Då och då väljer dock företaget självt att göra det.

Företagets vice vd Xu Zhijun berättade nyligen för den statliga kinesiska nyhetsbyrån Xinhua, återgivet i tidningen China Daily, att företaget i fjol sålde för 17 miljarder dollar och dessutom tecknade order för 23,3 miljarder dollar. För orderingången är ökningen ännu större - 46 procent.

Någon uppgift om vinsten lämnade Xu inte ut. Men han berättade att av beställningarna kommer tre fjärdedelar från försäljning utanför Kina. Enligt Xu ökade orderingången med 42 procent i Europa och 58 procent i Nordamerika, jämfört med 2007.

- Finanskrisen har uppenbarligen haft begränsad påverkan på Huawei, citeras Xu av Xinhua.

Han säger att krisen kan ge företaget nya möjligheter då operatörerna vill reducera kostnader.

- Huawei har varit mycket konkurrenskraftigt vad gäller kostnadseffektivitet, säger han.

Någon minskning på hemmaplan tror Xu inte heller på, tvärtom. Han menar i stället att konferenssamtal i allt högre utsträckning ersätter affärsresor i Kina, vilket ökar operatörernas krav på ny utrustning.