Skriv ut
På jättemässan Electronica i november lanserade den amerikanska katalogdistributören Mouser en europeisk upplaga av sin sajt. Nu följer företaget upp inbrytningen i Europa med ett servicecenter i England som ska betjäna kunder i norra Europa, inklusive Sverige.
– Vi öppnade det första kontoret i Europa för ett år sedan och nu öppnar vi ytterligare ett, säger Mousers Europachef Mark Burr-Lonnon.

Texasbaserade Mouser beskriver sig själv som en leverantör av de absolut senaste kretsarna. Målgruppen är konstruktörer och allt går att beställa även i små kvantiteter.

Företaget har sedan tidigare kontor i München, men med det nya kontoret i England ökar konkurrensen om kunderna i norra Europa.

– Vi dubblerade omsättningen i Europa i fjol till 15 miljoner dollar och det har fortsatt att växa i januari och februari.

Det nya servicecentret kan bland annat svara på frågor om lagersaldo och leveranstider men har även teknisk kompetens. För djupare frågeställningar finns backup av experter på företagets kontor i Texas, Shanghai och Singapore.

– Det nya centret ger oss ett ansikte och gör det enklare att serva kunderna under europeisk kontorstid, säger  Mark Burr-Lonnon.

All komponenter skeppas från lagret i Texas med speditionsföretag som DHL och UPS. Frakten tar normalt två till tre arbetsdagar och beställer man för mer än 75 euro kostar det inget extra.

Mouser ger ut en tryckt katalog var sjätte månad och i Europa sätts priserna i euro. Under det senaste året har 32 nya företag knutits upp i portföljen, varav nio kommit med i den tryckta katalogen. Det kompletta utbudet finns i webbupplagan som innehåller över 900 000 datablad och 1,5 miljoner korsreferenser.