JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Korea vinnare i uselt mobilkvartal
Försäljningen av mobiltelefoner minskade med 4,6 procent under fjärde kvartalet i fjol jämfört med motsvarande kvartal året innan. De koreanska tillverkarna Samsung och LG ökade dock både försäljning och marknadsandelar, konstaterar analyshuset Gartner.

Trots nedgången under det fjärde kvartalet till totalt 315 miljoner sålda enheter blev det en uppgång på helåret med 6 procent, till 1,22 miljarder sålda mobiler. En del av förklaringen till nedgången ligger enligt Gartner i att butikskedjorna minskat sina lager på grund av minskad efterfrågan. Skillnaden mellan tillverkarnas leverans till butiker och vad butikerna levererat till slutkund var under fjärde kvartalet större än Gartner någonsin mätt upp - bara 297 miljoner mobiler levererades till butikerna.

- Lagerminskningarna kommer att intensifieras under första kvartalet och fortsätta in i andra kvartalet. Först under andra halvåret kommer lagren att börja fyllas igen, men vi tror inte marknaden stabiliseras förrän 2010, säger Gartners mobilanalytiker Carolina Milanesi i ett pressmeddelande.

Av de stora leverantörerna gick det sämst för Motorola vars försäljning närapå halverades, från 39,3 miljoner till 21,7 miljoner mobiler. Nokia minskade från 133 till 119 miljoner mobiler och Sony Ericsson från 30 till 23,5 miljoner mobiler. Samsung ökade från 44 till 57 miljoner mobiler och har således på ett år gått från at vara en tredjedel så stor som Nokia till att vara hälften så stor. LG ökade från 23,5 till 28 miljoner sålda mobiler. Övriga märken ökade från 219 till 248 miljoner mobiler, tack vare såväl Apples framgångar med Iphone som kinesiska Huaweis och ZTEs ökade försäljning på sin hemmamarknad.

- Nokia märker av nedgången i utvecklingsländer, och har varit sena med att lansera produkter med pekskärm. Samsungs framgångar beror till stor del just på att man varit snabbt ute med pekskärmsmobiler. LG har lyckats bra i USA där man var tvåa på marknaden under fjärde kvartalet tack vare sin dominanta position hos Verizon Wireless. Sony Ericsson lider av att konkurrenterna numera också har gott om kamera- och musikfunktioner. Och Motorola saknar spjutspetsprodukter inom såväl 3G som mobiler med pekskärmar och GPS-stöd, summerar Gartner.

Geografiskt gick det allra sämst i Japan under fjärde kvartalet, ner drygt 31 procent. I Asien märktes en minskad förnyelsegrad i många utvecklingsländer, medan nyförsäljningen höll oförminskad takt. Latinamerika var också en god marknad, med en ökning på 10 procent under fjärde kvartalet.

Gartner mobiler 4Q08

 

Gartner-mobiler-2008

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)