JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
måndag 27 maj 2019 VECKA 22
Den franska elbilsspecialisten Heuliez ska redan nästa år börja serietillverka en bil med aktiva hjul som innehåller elmotor, broms, fjädring och dämpning. Michelin har utvecklat hjulet.
Will är namnet på den ganska anonyma bil som blir först i världen som tillverkas i större volymer och som använder Michelins aktiva bilhjul. I stället för en central motor under huven som skickar kraften till drivhjulen kugghjul och drivaxlar har bilen elmotor, broms, fjädring och dämpning inuti fälgen på varje hjul.

Will är en småbil, som enbart väger 900 kg. Varje motor ger 41 hästkrafter, vilket påstås vara fullt tillräckligt för den lätta bilen. Till det kommer att elmotorns verkningsgrad ligger på 90 procent. Bilen levereras med olika stora litiumjonbatterier, de största med en räckvidd på uppåt 400 km.

Heuliez räknar med att tillverka runt 5 000 exemplar av den nya elbilen under nästa år. En uppskattning är att de kommer att kosta runt en kvarts miljon kronor styck.

Även Volvo Personvagnar forskar kring så kallade autonoma hjulhörn (länk).
MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)