JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Kristoffer efter Ronny på Rohde & Schwarz
Den 1 januari blev Kristoffer Hermansson svensk försäljningschef på den tyska test- och mätleverantören Rohde & Schwarz. Ett jobb som tidigare innehades av Ronny Skiöld som istället ska bygga upp nystartade Testhouse Nordic.
Hur känns det?
– Det ska bli superkul! Vi har Sveriges starkaste säljteam och nu ska vi lyfta det ytterligare en nivå. Rohde är starkt på telekominfrastruktur och mobiler, det kommer att hända mycket på LTE-området.

Hur många är ni i Sverige?
– Vi är 32 i Stockholm varav 14-15 säljare. Dessutom har vi två säljare i Malmö plus en serviceenhet.
– Jag öppen för att plocka in fler säljare både på de bredare produkterna men också på nyckelkontona.

Hur mycket kan du om test- och mätbranschen?
– Jag började som applikationsingenjör på National Instruments 1999 efter studierna i Linköping där jag pluggade teknisk fysik. Ganska snart kom jag in på försäljning. 2002 började jag på Keithley som applikationsingenjör och blev försäljningsansvarig året därpå. Det gick väldigt bra och jag lyfte omsättningen ordentligt.
– 2007 började jag på Rohde & Schwarz. Även om jag hade ett rum på kontoret i Sverige var jag anställd i München. Jag jobbade som global key account manager och affärsutvecklare. Bland annat var Sony Ericsson mitt ansvar och det jobbet kommer jag att behålla även när jag nu är försäljningschef i Sverige.
– Så jag har bra koll på den svenska marknaden samtidigt som jag har bra kontakter med huvudkontoret i München.

Vad kommer att hända framöver?

– Rohde är väldigt starkt på telekominfrastruktur och på mobiler men vi vill bredda oss till fler områden, lite mer ”low end” och ”mid range”. Vi kommer att komma med produkter på nya segment under året, mer kan jag inte säga just nu.

Många av era konkurrenter har lag över försäljningen av just den typen av produkter på distributörer, är det något som ni också kommer att göra?

– Vi går lite mot strömmen. Hos oss är du välkommen även om du är liten och vi kommer att adressera den marknaden med egna säljare.
– Har man bra driv och är ute och lyssnar så fungerar det utan att man går till distributörer som inte alltid är så aktiva. Men det ska bli intressant att följa Testhouse Nordic och Orbis som satsar på att bygga upp distribution.
– För de enklaste instrumenten har vi startat en webshop, men för att kunderna ska hitta dit måste man också vara ute och träffa dem.

Hur mår den svenska marknaden?

– Vi klarade oss otroligt bra i fjol, infrastrukturprodukterna gick fortfarande starkt och vi säljer väldigt lite till fordonsindustrin. 2010 tror jag blir något svagare även om mobilmarknaden, som hade det tufft i fjol, blir starkare i år.
– Dessutom växeldrar infrastrukturmarknaden och mobilerna. Om det var infrastruktur i fjol så kommer både ST-Ericsson och Sony Ericsson att arbeta på HSPA+ och LTE i år.

Att Ericsson stänger Gävlefabriken där man slutmonterade basstationer, påverkar det test- och mätmarknaden?

– Det är oerhört tråkigt för alla som jobbar där. Fortfarande pågår förhandlingarna så det är inte klart vart verksamheten flyttar men jag tror ändå inte att det kommer att beröra oss så mycket.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)