Skriv ut
Inte bara mobilerna är på väg att kopplas upp mot Internet. Mer än var fjärde tv-apparat som såldes i USA under januari är uppkopplad mot nätet, visar en undersöknig som analyshuset Isuppli genomfört.
- Videodelningssajter som Youtube och tv-distributionstjänster som Hulu visar att tittarna i allt högre grad vänder sig till Internet för sin tv-underhållning. Och tittarna vill se innehållet på hemmets stora skärm, det vill säga tv:n, och inte på datorns lilla skärm, säger Tina Tseng på Isuppli i ett pressmeddelande.

Andelen nyköpta tv:apparater som kopplas upp mot Internet ökar snabbt. I december kopplades 24,3 procent av alla nya tv:apparater upp mot Internet. Den andelen hade ökat till 27,5 procent i januari.

Den vanligaste metoden i USA är att ha en tv-apparat som ansluts direkt till Internet. 41,9 procent av alla tv-apparater som var uppkopplade i januari var av den typen. Den näst vanligaste metoden är att koppla upp tv:n via en spelkonsoll. Den kategorin stod för 20,3 procent. Därefter kom blue-ray spelare som stod för 13,2 procent. Minst vanligt var att koppla upp tv:n via en dator eller en digital set-top-box, den metoden hade bara 12,3 procent av hushållen valt.

Isuppli spår att det kommer att säljas 87,6 miljoner direktuppkopplade tv-apparater i hela världen år 2013 vilket kan jämföras med 14,7 miljoner i fjol.

En direktuppkopplad tv kan anslutas till Internet via kabel eller trådlöst. Den ska också klara av att köra tunna klienter som Yahoo Connected TV eller Adobes flash-baserade plattform.