Skriv ut
Färre, men dyrare telefoner. Med det receptet lyckades Sony Ericsson visa en vinst under årets första kvartal.
Sony Ericsson sålde 10,5 miljoner telefoner under årets första kvartal, 4 miljoner färre än både kvartalet innan och motsvarande kvartal ifjol. Men samtidigt lyckades man med de nya modellerna Xperia och Vivaz höja snittpriset från 120 till 134 euro per mobil.

Resultatet blev att omsättningen förvisso sjönk till 1,4 miljarder euro. Men marginalerna ökade, och det blev en nettovinst, på 21 miljoner euro.

Å andra sidan minskade marknadsandelen till omkring 4 procent, enligt företagets egna beräkningar. Det torde innebära att konkurrenter som Apple, Blackberry, HTC och ZTE nafsar Sony Ericsson i bakhasorna om platsen som världens femte största mobiltillverkare.

Vd Bert Nordberg konstaterar att vinsten "illustrerar de positiva effekterna av besparingsprogrammen". Dessa startade i mitten av 2008 och ska fortsätta för att få full effekt i mitten av detta år.

En konsekvens av sparprogrammet är att företaget nu har omkring 3 150 personer färre anställda än i juli 2008. Idag har Sony Ericsson 8 450 personer på sin lönelista. Omstruktureringarna har hittills kostat 342 miljoner euro.

I kassan har bolaget 563 miljoner euro. Under kvartalet fick man även externt tillskott av kapital på 150 miljoner euro, garanterat till hälften var av de båda ägarna Sony och Ericsson.