JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Vestberg vill bredda Ericsson

Vestberg vill bredda Ericsson


Tv-bolag, myndigheter, hälsovård och transport – det är där Ericsson ska leta nya kunder. Det framgick på företagets kapitalmarknadsdag igår i Stockholm under ledning av vd Hans Vestberg.
– Vi är inte nöjda med vår position, och vi ser nya marknader. Vi har kapacitet att vända oss till kunder bortom de traditionella telekomoperatörerna, som kabel- och tv-bolag, myndigheter, hälsovård, transport, energibolag och vattenverk. I de industrierna finns enorma behov av telekomtjänster.

Det var budskapet från Ericssons vd Hans Vestberg på gårdagens kapitalmarknadsdag. Och han tillade att företagets totala adresserbara marknad med detta synsätt är så stor som 350 miljarder dollar. Då ingår även de hälftenägda dotterbolagen ST-Ericsson och Sony Ericsson.

Som jämförelse omsatte Ericsson i fjol 27 miljarder dollar, och hela marknaden för mobil infrastruktur uppskattas av analyshuset EJL Research till 46 miljarder dollar 2009.

Breddningen ska dock inte ses som något avsteg från dagens marknader. Tvärtom räknar Ericsson att växa snabbare än sina konkurrenter inom telekom.

– Vi ser goda långsiktiga tillväxtmöjligheter i våra traditionella segment. Mindre än 5 procent av jordens befolkning har tillgång till mobilt bredband på minst 21 Mbit/s, och åtminstone 1,5 miljoner GSM-radiobasstationer måste bytas ut.

Idag finns omkring 400 miljoner användare av mobilt bredband i världen. Ericsson tror att den siffran kommer att öka till 3,5 miljarder på fem år.

– Vi har bara sett början på en massiv datatillväxt, som drivs på av smartmobiler och andra mobila enheter. Som konsekvens börjar vi se tecken på förändrade operatörstariffer och prismodeller, särskilt för mobilt bredband och dataanvändning. Operatörerna tvingas fokusera på nätverkskvalitet och effektivitet.

– I den utvecklade världen kommer vi också att få se moderniseringar av infrastrukturen, inte bara för att öka dataanvändningen utan också för att få ner effektförbrukningen och förbättra frekvensanvändningen, konstaterade Vestberg.

Noterbart är också tillväxten i mobilnäten i Kina och Indien. I Kina tillkom över 100 miljoner nya abonnenter i fjol, och Ericssons Kinachef Mats H Olsson tror att siffran blir i samma härad i år. Även i Kina ökar datatrafiken – icke-rösttillämpningar står numera för 30 procent av operatörernas intäkter där.

I Indien är tillväxten ännu snabbare, där tillkom 20 miljoner abonnenter bara i mars, vilket gör landet till världens mest snabbväxande mobilnation.

En kapitalmarknadsdag med Ericsson blir förstås inte komplett utan att nämna företagets framgångar i Nordamerika.

– Vi har tagit varje LTE-kontrakt som offentliggjorts i Nordamerika, och med köpet av Nortel har vi nu tillgång till den halva av marknaden som vi tidigare inte kunde närma oss. Vi tar inget för givet, men är redo för ett ännu större ledarskap på marknaden, sa Nordamerikachefen Angel Ruiz.

Hela kapitalmarknadsdagen kan ses på webben, se länk.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)