JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
Det statliga riskkapitalbolaget Fouriertransform, som ska stödja fordonsindustrin, har under sensommaren gjort tre investeringar i el- och hybridfordon. 28 miljoner kronor går till Alelion Batteries, 20 miljoner till El-Forest och 7 miljoner till Max Truck.
– Elbilen är en viktig del i en framtida mer miljöanpassad fordonsindustri och på den växande marknaden ökar efterfrågan på effektivare energilagringssystem. Alelion är idag unikt positionerad som en komplett systemleverantör av energilagringssystem i Sverige med kompetens både inom utvecklingen och tillverkningen av systemen. Mot denna bakgrund är vi övertygade om att Alelion kommer att stärka sin position i Norden och utöka sin verksamhet, säger Fouriertransforms vd Per Nordberg i ett pressmeddelande.

Alelion Batteries grundades 2006 och utvecklar, tillverkar och marknadsför energilagringssystem baserade främst på Li-jon-batterier. Bolaget bedriver sin verksamhet i Nödinge utanför Göteborg.

Batterierna sitter bland annat i elbilen Fiat 500 (länk). Fouriertransform deltar i nyemissionen tillsammans med några av de befintliga ägarna, bland annat Pegroco Invest. Efter emissionen blir Fouriertransform den störste enskilde ägaren.

Företaget El-Forest i Örnsköldsvik har utvecklat världens första skogsmaskin med seriell el-hybrid-teknologi. Skogsmaskinen är en så kallad skotare (en skogsmaskin som transporterar virke från avverknings- till upplagsplats) där varje enskilt hjul drivs av elmotorer monterade på hjulaxlarna. Den patenterade tekniken ger högre verkningsgrad, lastkapacitet och samtidigt ett lättare fordon. Resultatet blir minskad bränsleförbrukning, lägre koldioxidutsläpp och den lägre vikten minskar skadorna i skogen.

I samband med nyemissionen konverterar en av de befintliga ägarna, Volvo Technology Transfer (VTT), ett lån på 5 miljoner kronor till aktier. Efter emissionen blir Fouriertransform den störste enskilde ägaren.

– Skogsindustrin har idag en utpräglad miljömedvetenhet och strävar ständigt efter att öka mekaniseringsgraden vilket skapar stor potential för teknologin. Maskinen har fått mycket uppmärksamhet i branschen, säger Per Nordberg i pressmeddelandet.

Sommaren tredje investering går till Max Truck i Östersund som har tagit fram en ny typ av eldriven truck som har en unik rörlighet och stor flexibilitet. De sju miljoner Fouriertransform satsar gör fonden till näst största ägare. Pengarna ska användas till att starta serieproduktionen.

Utvecklingen av eltrucken har pågått sedan 2001 och i oktober 2009 presenterades en prototyp som kan röra sig i alla fyra riktningar från stillastående och rotera runt sin egen axel. Detta innebär att trucken kräver avsevärt mindre utrymme jämfört med konventionella truckar och får därför en betydligt kortare färdväg och ett mycket bättre utnyttjande av lageryta.

– Genom att man kan addera olika typer av verktyg och utrustningar till trucken kan den utnyttjas i en mängd olika arbetsmoment, vilket gör den till ett helt annat arbetsredskap än en konventionell truck. Därför vänder vi oss främst till mindre och medelstora verkstadsföretag, butiker med lagerförsäljning och fryshus som behöver stor flexibilitet och funktionalitet, säger Max Trucks vd Conny Lindström i ett pressmeddelande.

Tidigare har Fouriertransform bland annat investerat 110 miljoner i kiselkarbidföretaget Norstel (länk) och 60 miljoner i bränslecellsföretaget Powercell (länk).
MER LÄSNING:
 
magasinet

221 stycken elektronik­konsulter

Registrera ditt företag nu!
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik
Anne-Charlotte
Sparrvik
+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)