JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Retro är sååå trendigt

youtubeRetro är sååå trendigt

Tänk om Facebook, Twitter och Skype uppfunnits för 50 år sedan? Hur skulle de då marknadsföras? Reklambyrån Moma Propaganda har gjort några oemotståndligt charmiga förslag.
youtube
facebook
 skype
Hur gjorde vi egentligen förr, innan Facebook, Twitter, Skype och You­tube fyllde vår tillvaro med mer eller mindre nödvändig information om vänner, händelser, familj och kultur? Ringde vi runt hela telefonboken och sa att ”ikväll ska jag äta pasta carbonara” bara för att omedelbart lägga på luren? Skrev vi lappar om max 140 tecken och satte upp över halva stan? Nä, just det. Vi levde lyckligen omedvetna om det mesta som hände här i världen. Och det är faktiskt bara fem-tio år sedan (OK, det sägs att somliga människor alltjämt lever så, men det är svårt att tro.)

Man undrar ju hur folk som lever på 2060-talet kommer att se på dessa företeelser. Kanske med samma nostalgiska blick som vi ser på 50- och 60-talsföre­teelser som Apolloraketer, Brylcreme och pastellfärgade Buickar med fenor.

Kanske kommer folk att samlas till retrofestivaler med sina mödrars och fäders gamla pc:ar och mac:ar för att köra dessa vid det laget urgamla tillämpningar. Precis som jänkarbilentusiaster i dagens tidevarv kan ägna en halv semester åt att träffa likasinnade på tillställningar som Power Meet i orter som Nossebro, Hässleholm och Västerås.

Tanken svindlar.

Men man kan ju leka med tanken på hur Youtube och Facebook skulle beskrivas och marknadsföras om de vore uppfunna på 50- och 60-talet. Det är precis vad den brasilianska reklambyrån Moma Propaganda för att marknadsföra en seminarieserie kallad ”Everything ages fast”. Att resultatet spritt sig över nätet som ett influensavirus om hösten visar att man lyckats.

Dåtidens ideal speglas briljant i formgivningen. Datorerna som används för Skype och Facebook har rymdfuturistiska drag samtidigt som kontrollerna påminner om tidiga sciencefictionrullar. Och texterna andas verkligen 60-talspropaganda, med förstärkningsord som hämtade direkt ur annonser för tvättmedel, bantningspiller eller en ny typ av senap. Twitter beskriv som ”The sublime mighty community with just 140 letters!”

Facebook blir i samma anda ”Striking, miraculous social team-up!” Och vem kan motstå en slogan som ”Your films will last forever on Youtube, the champion address on Internet!”

Och Skype är ”mer än en telefon” – det är ”a real audio-visual miracle that will put you in contact with a brand new world”. Det du, Zennström!

Moma Propaganda är förvisso inte först med att använda retrogreppet för att nå igenom det sociala mediebruset. Samma trick användes av en av 2009 års vinnare på nätfilmsfestivalen Webby Award, en kortfilm kallad ”Facebook Manners and You” som på ett lekfullt sätt vill lära ut vett och nätikett. Filmen, klart sevärd, har laddats upp över en miljon gånger på Youtube (sök på ”Facebook Manners”).

Den retoriska frågan infinner sig osökt – är retro en fluga, eller kommer greppet att återkomma i framtiden?
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)