JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Komponentbristen slår mot Ericsson
Ericsson har gått miste om försäljning på mellan fem och sju miljarder kronor det senaste halvåret då brist på komponenter hindrat företaget från att leverera system. Totalt ökade dock omsättning och vinst en aning.
Ericsson redovisar en starkare kvartalsrapport än analytikerna räknat med. Efter fyra kvartal med aningen minskad försäljning ökade omsättningen nu, till 47,5 miljarder kronor från 46,4 miljarder kronor motsvarande kvartal i fjol. Vinsten steg från 5,5 till 6,2 miljarder kronor. Analytikerna hade i genomsnitt räknat med en omsättning på 48,5 miljarder, och en vinst på 5,5 miljarder kronor.

Komponentbristen har dock slagit hårt. Det senaste kvartalet har den medfört utebliven försäljning i storleksordningen 2-3 miljarder kronor, vilket dock är aningen bättre än kvartalet innan då bolaget tror sig ha kunnat sälja för 3-4 miljarder om det inte vore för leveransproblemen. Beräkningar för första kvartalet ligger i samma härad, så totalt har komponentbristen kostat Ericsson nära 10 miljarder kronor hittills i år.

– Att motverka effekterna av komponentbristen och flaskhalsarna i leveranskedjan har haft högsta prioritet. Situationen har förbättrats gradvis under kvartalet, men det är alltjämnt en utmaning att fullt ut bemöta efterfrågan inom mobilt bredband, skriver företaget i sin kvartalsrapport.

Därtill har utvecklingskostnaderna faktiskt ökat, trots genomförda sparprogram. Ericsson förklarar det med att det varit dyrt att integrera de förvärvade verksamheterna inom CDMA och GSM, att man ökat vissa FoU-investeringar samt att antalet LTE-testnät ökat.



MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)