JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Google och Microsoft bland årets mobilfloppar
Försöken från Google och Microsoft att lansera egna mobiltelefoner hör till de största flopparna för året, menar nyhetsbrevet Fierce Wireless som publicerat sin årliga kalkonlista.
På tacksägelsedagen äter amerikanerna av tradition kalkon, vilket osökt får en rad publicister att ta fram listor över årets största misslyckanden. Så även nyhetsbrevet Fierce Wireless, som konstaterar att Google, Garmin, Palm, Qualcomm, Microsoft och Symbian stått för några av årets värsta blundrar. Listan (länk) har helt klart amerikanska förtecken, men är likväl intressant.

Nexus One, mobilen som Google sålde över nätet ett par månader, pekas ut som den värsta kalkonen. Den skulle inte bara visa upp Android från sin bästa sida, utan också ge Google intäkter precis som Apple tjänar på sin Iphone. Nexus One fick bra tekniska recensioner men ratades av användarna som ville känna och klämma på mobilen innan de köpte den, och som tyckte den var alldeles för dyr. Efter drygt fyra månader slutade Google med försäljningen i maj. Att Android håller på att ta smartmobilvärlden med storm är dock en rejäl tröst för Google.

Garmin, känt för sina GPS:er, skulle också lansera en mobil i år, i samarbete med datortillverkaren Asus. Denna Androidmobil började säljas för 200 dollar, sänkte snabbt först till 150 och sedan till 130 dollar, och försäljningen under andra kvartalet i år uppgick till 27 miljoner dollar. Vilket inte på långa vägar var nog, tyckte Garmin, och samarbetet med Asus knakade också i fogarna. Några fler Garmin-Asus-mobiler blir det inte, säger de båda nu. Garmins främsta tillgång - GPS-funktionaliteten - erbjuds ju gratis från många leverantörer numera.

Även Microsoft försökte lansera egna mobiler, kallade Kin. De lanserades i april, tillverkade av Sharp, och med kopplingar till Facebook, Myspace och Twitter. Målgruppen var ungdomar och prislappen därefter - 50 dollar för mobilen och 30 dollar i månaden för abonnemang. Satsningen höll i två månader, sedan drog sig Microsoft ur det hela.

Palm, en gång världsledande på handdatorer, försökte sig på en comeback i mobilvärlden i USA med nya modeller kallade Pre Plus och Pixi Plus. Efter en dålig säljstart fortsatte det utför trots rejäla rabatter. Färre än en halv miljon såldes, och i april stod det klart att satsningen kostat företaget så mycket att man nu letade efter köpare. Tre veckor senare var Palm en del av Hewlett-Packard.

Jämte dessa misslyckade mobilsatsningar anser Fierce Wireless att även Qualcomms satsning på en egen mobil-tv, "Flo-TV", platsar på kalkonlistan. Flo-TV har funnits i USA sedan 2007, men har aldrig blivit någon succé. I juli försökte Qualcomm sälja verksamheten, men lyckades inte. Så i oktober kom beskedet att man lägger ner sändningarna någon gång under våren.

Även Symbian är en kalkon enligt Fierce Wireless. Symbian må vara världens mest sålda smartmobiloperativsystem, men tappar marknadsandelar till Android och Apples IOS. Sony Ericsson och Samsung har övergett Symbian, och den enda mobil som säljs med den senaste versionen, Symbian^3, är Nokias N8. Nokia har visserligen lovat fler mobiler med ^3, och dessutom återtagit kontrollen över Symbiansyndikatet, men Fierce Wireless tror att framtiden är mörk.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)