Tack vare stora investeringar i detaljhandeln tror analysföretaget ABI Research att marknaden för rfid-system och -tjänster kommer att öka med 16 procent till 5,3 miljarder dollar nästa år.
Stora amerikanska klädkedjor som Wal-Mart, JC Penney, Marks & Spencer och American Apparel har redan börjat förse sina produkter med rfid-taggar, som ofta fungerar som stöldskydd samtidigt som de bär information om pris och annat. Den utvecklingen väntas ta än större fart nästa år, och är huvudanledningen till optimismen i ABI Researchs rapport (länk).Systemsidan, främst mjukvara, väntas växa snabbare än hårdvaran – läsare och transpondrar – och konsulttjänsterna.
USA är dock inte den region där tillväxten väntas öka mest. Snarare är det Mellanöstern, Latinamerika, Sydafrika och Australien, länder som idag sammanlagt inte står för mer än 7 procent av rfid-marknaden.
Även inom logistik, främst för hälsovård, flyg- och rymdindustrin, kommer rfid-användningen att öka, tror rapporten.
Noterbart är att passiva UHF-transpondrar väntas ta en allt större av marknaden. Tillväxten där väntas bli hela 74 procent årligen i genomsnitt fram till 2014.
Analysen omfattar inte rfid-lås för bilar. Räknas dessa in kommer marknaden att öka från 5,5 miljarder dollar i år till 6,2 miljarder nästa år, enligt ABI Research.