JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
tisdag 17 september 2019 VECKA 38
Den amerikanska komponentdistributören Digi-Key ökade sin globala försäljning med 64 procent i fjol. Europa stod för den starkaste tillväxten, avslöjar företaget.
När Elektroniktidningen talade med Mark Larsson, vd på Digi-Key, i somras menade han att företaget mycket väl kan bli världens femte största komponentdistributör inom de närmaste åren förutsatt att den då rådande tillväxttakten håller i sig (se länk).

När företaget nu redovisar sin tillväxt från i fjol kan man konstatera att tillväxttakten inte bara hållit i sig, utan även accelererat under den senare delen av året. Totalt sålde Digi-Key för över 1,5 miljarder dollar under 2010, varvid försäljningen under det sista kvartalet landade på en halv miljard dollar.

Störst ökning stod Europa för. Tillväxten här var 120 procent i fjol, jämfört med exempelvis 115 procent i Asien och Stillahavsregionen.  

– Vår försäljning fortsätter att växa tack vare vår närvaro online och omedelbara tillgång till produkter och information. Våra kunder vet att vi har de produkter som de vill ha och vi levererar världen över snabbare än någon annan, säger Mark Larson, i ett pressmeddelande.

Företaget distribuerar drygt 1,8 miljoner produkter från mer än 470 tillverkare. Alla komponenter finns i det amerikanska centrallagret i Minnesota och levereras till svenska beställare inom två till tre dagar. Köpen sker med fördel via webben, men det går också att ringa lokala telefonnummer med lokaltaxa för den som vill.

Digi-Keys prognostiserade globala försäljning för 2011 är 1,8 miljarder dollar.
MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)