Skriv ut
Det just avslutade räkenskapsåret fick 17 600 personer lämna Panasonic. Nu meddelar företaget att ytterligare 17 000 anställda ska bort inom två år. Tuff konkurrens från företag som Samsung, LG, Apple och Google liksom ett behov att rensa upp efter förvärvet av Sanyo förklarar den drastiska åtgärden, skriver nyhetsbyrån Dow Jones.
Panasonic köpte hälften av konkurrenten Sanyo för två år sedan i en av de största företagsaffärerna i Japan på senare år (länk). Under fjolåret ökade man ägandet och siktar nu på att snart inneha 100 procent. Motivet till affären var att bli starkare inom laddningsbara batterier och solceller, men Sanyo hade också en omfattande verksamhet inom konsumentelektronik.

Affären skapade en bjässe som den sista mars hade 367 000 anställda. Nu vill ledningen slå ihop, lägga ned eller sälja verksamheter som överlappar. Målet är att vara nere på 350 000 anställda år 2013.

Dessutom planerar man att flytta två fabriker till Kina, en för batterier och en för LCD-paneler. Totalt beräknas åtgärderna kosta 1,2 miljarder dollar i år och 612 miljoner dollar nästa år.

Den här typen av drastiska åtgärder är väldigt ovanliga i Japan, stor avskedanden används nästa bara för att rädda konkurshotade företag, skriver Dow Jones.

En del av fjolårets personalminskning var försäljningen av Sanyos halvledarverksamhet till ON Semiconductor.