JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Industrin klarade skalvet

Industrin klarade skalvet

Jordskalvet och den efterföljande tsunamin i Japan den 11 mars blev en stor mänsklig tragedi men också en händelse som visade hur sårbar elektronik-industrin är. Både japanska företag och svenska storförbrukare av komponenter var snabbt ute med pressmeddelanden för att lugna kunderna trots att ingen egentligen visste hur stora effekterna skulle bli. Nu, tre månader senare ser konsekvenserna ut att bli förhållandevis små för den svenska elektronikindustrin.
– Vi var tidigt igång med en arbetsgrupp som involverat alla kunder, sedan har vi jobbat kontinuerligt med problematiken. Vi har identifierat ett 30-tal problemartiklar varav vi löst merparten och kunnat undvika produktionsstörningar. Ungefär en handfull är större utmaningar, säger Mats Lundin som är inköpschef på Partnertech, Sveriges största kontraktstillverkare.

Tongångarna är mycket likartade på konkurrenten Note.

– Vi identifierade drygt 20 tillverkare som hör hemma i våra produkter och som skulle kunna skapa problem. Samtidigt har vi jobbat nära ihop med kunder, tillverkare och distributörer för att stämma av vad som händer och om det går att få second source på dessa komponenter. Idag handlar det om en handfull komponenter som är problem, säger Markus Norrbom som är inköpschef på Note.

Exakt vilka komponenter det handlar om vill ingen av dem säga. Båda nämner dock kontaktdon som ett problembarn och såklart japanska halvledartillverkare som Renesas och Toshiba.

Dessutom drabbades även några av Texas Instruments och Freesclaes fabriker i Japan. En av Freescales fabriker var visserligen på väg att fasas ut men det skulle vara klart först i höst.

Jordbävningen påverkade fabrikerna på lite olika sätt, elavbrott, brustna vattenledningar eller skadade gaslager.

Oberoende av vilka problem som var orsaken kan de leda till att alla skivor som är under processning måste kasseras. Därefter måste fabriken kanske repareras och saneras innan den startar igen. Sedan dröjer det flera månader innan det kommer ut några färdiga kretsar.

Olika analyshus har dessutom rapporterat om brist på kristaller och filter, men det är inget som vare sig Mats Lundin eller Markus Norrbom säger sig ha några problem med.

Inte heller Bengt Wiktorsson, som är inköpschef på kontraktstillverkaren Orbit One, har sett några större effekter av katastrofen i Japan.

– Det beror såklart på vilka fabrikat och vilka komponenter man använder, men spontant får jag säga att det har haft väldigt liten påverkan bortsett från att vi fick väldigt mycket påringningar från oroliga kunder när det hände. De ville ha utredningar för att veta hur händelserna skulle påverka dem. På leveranssidan har vi inte haft speciella problem, det borde det ha märkts nu men vi har inte behövt stoppa någon produktion.

Och de företag som säljer komponenter säger sig inte heller ha några större problem. Elektroniktidningen har frågat de trettio största distributörerna i Sverige hur de påverkats av katastrofen i Japan. En majoritet, eller 18 stycken, svarade i slutet av maj att de knappt påverkats alls. Det gäller till exempel katalogdistributören Elfa.

– Det är förvånansvärt lite artiklar som påverkats. Det handlar om några enstaka komponenter eller serier som blivit lite försenade och där vi ligger med en stor backlog nu, säger Rauno Halonen på Elfa.

Men det fanns också distributörer som påverkats betydligt mer. I den kategorin hittar man Broadband.

– Vi har sett en kortsiktig påverkan på ett gäng av våra leverantörer med lite mer komplexa produkter, säger Magnus Gustavsson på Broadband.

Det är dock inte kretsarna i sig som det är brist på utan en speciell typ av epoxi till BGA-kapslarna. Det har lett till att kapslingshusen snabbt sett sig om efter nya material vilket fått till följd att slutkunderna tvingas kvalificera om produkterna. Dessutom har ledtiderna ökat även om det inte handlar om några dramatiska förändringar.

– Vi bedömer inte att det kommer att bli värre än så här. De flesta av våra leverantörer var tidigt ute och har kommit långt med att kvalificera andra material. Mot slutet av året har det förhoppningsvis återgått till det normala igen, säger Magnus Gustavsson.

Om han får rätt är för tidigt att sia om. Allt handlar inte bara om Japan och katastrofen. Den globala konjunkturen har visat tecken på att mattas av den senaste tiden och dessutom pågår fortfarande en upprampning efter den långa lågkonjunkturen. Ytterligare en osäkerhetsfaktor är den gamla sanningen att det räcker med att det saknas en enda komponent för att produktionen ska stoppas.

Därmed sjunker efterfrågan även på de andra komponenterna som ingår.

– Det vi konstaterat är att en del saker som man inte räknat ut i första ledet blir bristvaror. Det gäller till exempel vissa LCD-glas eller någon drossel som sitter i alla hårddiskar som i sin tur påverkat hårddiskförsörjningen.

Det säger Peder Olausson på komponentmäklaren Rotakorn.

– De flesta av de förfrågningar vi får in kan vi lösa, även om det inte alltid går via de normala kanalerna. Tillgången är trots allt rätt hyfsad även om det kostar mer. Det är bara vissa serier, vissa artikelnummer, som är svåra att få tag på.

Peder Olauson påpekar också att man inte ska lita på vad företagen skriver på sina hemsidor om hur de drabbats och hur bra produktionen fungerar. Markus Norrbom på Note har samma erfarenhet.

– Vissa tillverkare som vi har problem med skriver på sina hemsidor att det inte är problem.

Peder Olausson spår att det dröjer åtminstone sex månader innan man kan blåsa faran över. Först då kan man se om störningarna i waferproduktionen kommer att påverka även tillverkningen av kretsar.

Ytterligare en faktor att ta med i beräkningarna är att elström fortfarande ransoneras i Japan och att kvaliteten på de återstartade fabrikerna kan svaja lite till att börja med.

Men kanske kan tragedin trots allt leda till något positivt för elektronikindustrin i så måtto att den skaffat sig flera alternativ leverantörer än före katastrofen.

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)