JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Kundanalys och teknisk kompetens har lyft Avnet Memec
Den globala distributören Avnet Memec har tagit marknadsandelar i ett rasande tempo under de senaste åren. Ett starkt tekniskt team i kombination med gedigen analys av vad kunderna verkligen behöver är receptet för framgången.
Komponentdistributören Avnet Memec har haft en fantastisk tillväxt jämfört med sina branschkollegor under de senaste fem åren. Det hävdar i varje fall företagets Europachef Steve Haynes, som förankrar sitt påstående i branschorganisationen DMASS tillväxtssiffror mellan 2007 och 2011.

– Vi har vuxit drygt 42 procent snabbare än vad Dmass anger i sina rapporter för de senaste åren. En klar styrka för oss är att vi inte ser samma nedgång som andra när tiderna är lite sämre, säger Steve Haynes.

När Avnet Memec anger sitt framgångsrecept återkommer orden "vertikal strategi". I stort innebär det att företaget sedan några år tillbaka analyserat sina potentiella kunder utifrån olika marknadssegment. Marknadernas förväntade tillväxt i kombination med kundernas verksamhet och komponentbehov ligger sedan till grund för hur bearbetningen sker.

– I vårt arbete koncentrerar vi oss på vilka fördelar ett visst komponentval kan ge en kund, snarare än vilken prestanda en viss produkt har, säger Steve Haynes.

Samtidigt är det nischade marknadssegment – de med några hundra, ofta tekniskt drivande, kunder – som ligger i Avnet Memecs fokus. Likaså är produktportföljen späckad med mer specialiserade elektroniktillverkare såsom den norska antenntillverkaren Smarteq, och likaså norska Energy Micro som gör extremt energisnåla processorer.

Tillsammans ställer denna strategi höga krav på personalens tekniska kompetens. I snitt har också Avnet Memec en applikationsingenjör – FAE – per säljare i sina team.

– Här i Norden har vi extremt kompetent personal. Alla säljare här är före detta tekniska specialister, typ FAE:er, säger Jan Malmgren, som är säljansvarig i Norden samt Estland.

Det tekniska drivet har visat sig vara ett lyckat drag för Avnet Memec. I Norden, inklusive Estland, har antalet pågående projekt ökat med en faktor tre sedan den nya strategin infördes. Och tittar man på företaget i sin helhet så sägs kundbasen ha ökat från runt 400 till över 1000 kunder under tidsperioden.

Väljer man istället att titta på hur försäljningen utvecklats under de senaste fem åren så visar det sig inte oanat att den också skjutit i höjden rejält, från drygt en miljard kronor till cirka tre miljarder kronor .
 
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)