Skriv ut
Från november 2013 måste yrkesfordon inom EU ha automatisk nödbroms (AEB) för att bli typgodkända.
BILEN BROMSAR SJÄLV
Bilar med AEB (Automatic Emergency Break) använder radar, laser eller video för att upptäcka att bilen är på väg att kollidera med andra fordon eller med fotgängare. Som reaktion förbereds fordonet på en snabb inbromsning och om föraren inte agerar bromsar fordonet på eget bevåg för att mildra eller undvika smällen.
Lagen kan komma att införas även för privata fordon. I väntan på detta kommer krocktestorganisationen Euro Ncap i praktiken att kräva AEB av fordon för att ge dem den högsta femstjärniga säkerhetsgraderingen från och med år 2014.

Dessutom kommer försäkringsbolag att redan i år börja sänka premierna för bilar med AEB.

Idag har 21 procent av nya bilar i Europa AEB. Volvo var först – XC60 hade AEB i årsmodell 2008. Andra tillverkare som erbjuder olika varianter av AEB är Audi, Ford, Honda, Jaguar, Lexus, Mercedes och Volkswagen under beteckningar som Pre Sense Front Plus, Collision Mitigation Brake System, Collision Prevention Assist och City Safety.

Om alla fordon i EU hade AEB skulle upp till 8 000 människoliv och 60 miljarder kronor sparas årligen. Och betydligt större belopp om kostnaden för trafikstockningar på grund av olyckor räknades in.

AEB-funktioner sänker krockrisken i Volvo XC60 med 25 procent.

Subaru Outback använder stereokamera för att spana efter krockrisker vilket är lösning som visat sig ge bättre prestanda än dyrare radarlösningar.

Källa: The Telegraph