JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Här är livlinan för svenska nystartare
Internetbaserad gräsrotsfinansiering är räddningen för nystartade svenska it-bolag, framför allt inom spelindustrin. På engelska heter det crowdfunding och är en av de hetaste trenderna i dag, konstaterar konsultföretaget Deloitte i en ny rapport.
- Den svenska spelindustrin, som också lyckats väl internationellt, är en av alla de branscher som kan dra nytta av möjligheterna till crowdfunding. Projekten kan genomföras betydligt snabbare och med större träffsäkerhet. Investerarna får också möjlighet att bättre följa och påverka resultatet, säger Erik Olin, ansvarig för den svenska publiceringen av rapporten TMT Predictions 2013.

Crowdfunding, eller gräsrotsfinansiering som Wikipedia döpt fenomenet till på svenska, har växt explosionsartat tack vare succén med de två internationella webbportalerna Kickstarter.com  och Indiegogo.com, båda USA-baserade.

I Sverige har ett par efterföljare nyligen startat – Fundedbyme.com och Younghive.se. Båda är anslutna till .SE Internetfonden som drifts av Stiftelsen för internetinfrastruktur och som samarbetar med den statliga innovationsmyndigheten Vinnova.

- Många bäckar små blir en större finansiering. Avkastningen för investerarna kan bli social, ekonomisk eller upplevelsebaserad, säger Erik Olin.

Två företag som lyckats med crowdfunding är superprocessortillverkaren Adapteva, med svenskättade Andreas Olofssons i spetsen (länk), och det Linköpingsbaserade kameraföretaget Memoto (länk).

Förutom att crowdfunding gett dem kapital har det också genererat en hängiven supporterskara.

Andra trender som  Deloitte pekar på är den allt snabbare utrullningen av de kostnadseffektiva LTE-näten inom trådlös kommunikation och det snabbt ökande antalet apparater med LTE-uppkoppling.

Deloitte konstaterar också att alla handhållna datorenheter automatiskt kommer att kopplas upp mot det mest effektiva nätet på plats – utan att användare märker övergången.

I förra veckan konstaterade analysföretaget Gartner att surfplattorna nu tycks ha tagit över de billigare pc-datorernas funktion hos internetkonsumenten.

Men Deloitte menar att ryktet  om datorernas död inte bara är överdrivet utan helt  fel.

Datorerna är fortfarande i centrum vid större produktioner av text och bild. De har också blivit ett kommunikativt nav som samlar surfplattor, telefoner och skrivare runt omkring sig, konstaterar Deloitte i nya trendrapporten.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)