JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Mediatek satsar skjortan på svensk teknik och marknadschef
Johan Lodenium Mediatek coresonic

Mediatek satsar skjortan
på svensk teknik och marknadschef

Taiwaniska Mediateks mobilkretsar är redan störst i volym. I nästa generation blir man oövervinnerlig – med svensk basbandsteknik. Det hoppas i alla fall företagets nye globale marknadschef, svensken Johan Lodenius.
Mediatek köpte Linköpingsbaserade Coresonic i april och i julas utsåg man nyförvärvets tidigare vd Johan Lodenius till marknadschef.

Företagets kretspaket finns idag redan i en fjärdedel av världens mobiltelefoner. Räknat på omsättning ligger företaget enligt Strategy Analytics trea globalt efter Qualcomm och Samsung. Men alla tecken pekar åt samma håll: Mediatek hotar att ta ledartröjan från Qualcomm.

Volymerna tokväxer – företaget levererade elva gånger fler mobilprocessorer 2012 än 2011.

– Mediatek började med wireless ganska sent. Men det har gått fruktansvärt bra. Man blev marknadsledande på feature phones. Därefter missade man båten för smartphones, men är nu ikapp, säger Johan Lodenius.

Mediatek har kopplat greppet om de fattiga marknader där den stora tillväxtpotentialen finns. Företaget rider på en explosion i uppgraderingar från feature phones till smartphones.

– I västvärlden har alla redan en smartphone – övergången är nästan helt genomförd i USA och Europa. Men i Kina, Afrika och Indien är det just nu som det händer – en enorm tillväxt väntas de närmaste åren, säger Johan Lodenius.

– Där har man dessutom inte samma tillgång till laptops, vilket betyder att telefonen är en än mer central produkt.

Till och med ödet pekar ut Mediatek. Det var med Johan Lodenius i spetsen som Qualcomm en gång inledde sin bana som mobilprocessormakare.

– Det här känns ännu större. Mediatek har en stark position och behöver marknadsföring och strategisk kompetens. Det är spännande och kul – jag har hundra procent stöd från ledningen, säger Johan Lodenius.

Mediateks låg- och mellanprisprocessorer har gjort företaget störst i volym, medan Qualcomm leder räknat i omsättning genom sina högprisprocessorer med högre marginaler. Men inte ens den zonen är fredad längre.

– Vårt sikte är definitivt inställt på högprisklassen och Qualcomm, utöver fortsatt dominans inom låg- och mellansegmentet, säger Johan Lodenius.

– Det är inte bara Qualcomm som är konkurrent, utan även företag som ST-Ericsson och Broadcom. Men det är heller inte så att vi tror att Qualcomm helt kommer att försvinna, säger Johan Lodenius.

Produkten i sig är inte bara processorn utan en lättlagad nyckelfärdig mobilplattform.

Mediatek kan skryta med att ha blivit först bland mobilprocesormakarna att släppa med en fyrkärnig processor med integrerat basband – provexemplar släpptes i mitten av december.

Nästa utvecklingssteg för Me­dia­tek är processorer med den svenska basbandstekniken. Tekniken knoppades av från LInköpings universitet för åtta år sedan. Och nu får den äntligen chansen att visa vad den går för.

Den kommer att förändra mobilprocessormarknaden, tror Johan Lodenius.

Tekniken är massivt parallell och programmerbar – samma basband används för både 2G, 3G och 4G i alla deras nuvarande och kommande varianter. Och den ger samma prestanda som konkurrenternas dedikerade asic­lösningar. På mindre kiselyta.

Mediatek köpte Coresonics teknik för att ingen annan skulle kunna använda den. Den är skyddad av patent. De första patenten är cirka fem år gamla och det tillkommer nya hela tiden.

– Coresonics tenik är helt unik. Den går inte att bygga utan licens, säger Johan Lodenius.

Mediatek tror så mycket på tekniken i sig att företaget just nu dessutom utvärderar om den kan integreras även i andra delar av produktportföljen. Coresonics IP-kärnor och verktyg är generellt användbara för signalbehandlingsalgoritmer. Mediatek säljer bland annat tevekretsar, ADSL-kretsar och en kombinerad GPS–FM-Bluetooth-Wifi-krets.

I Linköping utvecklas processorn och programmeringsmiljön vidare, nu i Mediateks regi.

– Dessutom jobbar man vidare med framtida standarder – precis som CDMA kommer LTE att få nya tillägg under ett antal generationer.

Var aldrig ST-Ericsson intresserat av Coresonics basband?

– De var nästan de enda som inte var intresserade på den tiden när vi marknadsförde produkten. Det ligger kanske något i ordspråket att man inte kan bli profet i sitt eget hemland.

Han föreslår också en annan förklaring – att Ericsson redan hade lådorna fulla med basbandsteknik både från sig själva och från partnerna ST och NXP.

Johan Lodenius lämnade Qualcomm en gång i tiden för att han längtade hem till Sverige. I sitt nya jobb på Mediatek har han inga problem med att kunna fortsätta att jobba härifrån.

Läs mer om Coresonic (länk) och Mediatek (länk) i Elektroniktidningens arkiv!
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)